Fantastisch en meeslepend.

Daan Fousert 03 juni 2024 Auteur
Het boek gaat over Olga Liebke, een documentairemaker die met haar dementerende vader in het Harz-gebergte woont. Omdat haar vader dementerend is, komen er herinneringen naar boven bij hem die zij niet kent. Tijdens een vliegreis naar Vilnius komt zij door puur toeval in contact met een man die een voor haar vreemde taal spreekt. Toch maakt het iets bij haar wakker en ze raakt met hem in gesprek. Hij legt uit dat het een Belarussisch dialect is. Het vliegtuig wijkt plotseling uit naar een andere plaats en nu in Belarus. Hij zegt daar niet veilig te zijn en raakt in paniek.
Voor Olga is dat het begin van een zoektocht, niet alleen in de drie landen Polen., Litouwen en Belarus maar meer nog naar een zoektocht naar wie haar vader eigenlijk is en wie ze d an ook zelf is. Steeds meer komt ze elementen van hem tegen die zij niet kent en die hij haar nooit heeft verteld, terwijl ze toch een innige band hebben. Bij het ontrafelen van zijn leven komt haar leven steeds meer in gevaar en leert ze het duistere verleden van haar vader kennen. Niet alleen ontdekt ze veel maar door deze ontdekkingen komt haar eigen leven ook steeds meer in gevaar en weet ze niet meer wie haar vrienden of vijanden zijn. Het boek ontvouwt zich in een super spannende avontuur waarbij Olga steeds ternauwernood weet te ontsnappen van het gevaar dat haar bedreigt, totdat.....
Het boek is schitterende opgebouwd en steeds weer wordt er een laagje blootgelegd en kruip je dieper in haar leven en in d at van haar vader . Bovendien laat Anya, die altijd heel grondig researchwerk doet, je zien hoe het leven was in de DDR en ook in de Sovjetunie en Belarus. Alles is met elkaar verbonden en heeft met elkaar te maken en het verhaal maakt je duidelijk hoe het toen was, net na de val van de muur, maar ook hoe het nu nog steeds is. Ondanks het feit dat grenzen zijn verlegd en een muur is gevallen, blijkt toch wel dat er andere muren en gevaren zijn opgebouwd waar je zomaar in verstrikt kunt raken en je eigen leven in gevaar kan komen. Anya is een meesterschrijver en meestervertgellerdie in staat blijft je in haar verhaal mee te nemen tot het moment van een adembenemende ontknoping. Omdat Anya een grondige onderzoeker is, geeft ze je met haar boek ook inzicht in iets wat we niet wisten of dachten achter ons gelaten te hebben. Tijdens het lezen heb je de neiging af en toe achterom te kijken of je laptop te checken of jij ook niet in de picture bent. Haar geschiedenisbeelden zijn scherp en accuraat zonder saai te worden. Ze passen in haar verhaal en maken daardoor het verhaal aangrijpend en spannend.
Ik heb me wel eens afgevraagd of Anya na De Camino in staat zou zijn om met weer zo'n prachtig boek terug te komen. Dat is haar gelukt. Het is een totaal ander verhaal maar het neemt je net zo mee als De Camino. Anya bewijst dat ze tot de absolute top van dit genre in Neder and behoort en ik verwacht dat dit boek ook weer diverse prijzen zal winnen. Wij mogen trots op haar zijn en haar koesteren. Zonder meer is De Nomade waard om verfilmd te worden. De Nomade overschrijdt de grenzen van een thriller en ook die van een literaire thriller. Het is zoveel meer dan dat. Als advies wil ik je meegeven niet te lang te wachten om het te lezen. Nu ik dat eenmaal heb gedaan, kijk ik alweer uit naar haar volgende boek. de lat voor Anya wordt steeds hoger gelegd, door haarzelf, omdat zij dit soort schitterende werken produceert. Dankjewel Anya voor weer zo'n schitterende, spannend en meeslepend boek!

Meer recensies van Daan Fousert