Spannende verwarring

Daan Fousert 18 december 2022 Auteur
Men zegt wel eens dat Scandinavische thrillers de beste in hun genre zijn. Het boek Oktober zou dat moeten bewijzen, zeker omdat de schrijver ok de bedenker is van de film The Killing. Is onderschrijf die stelling niet.
Oktober is uitermate spannend en wreed. Je blijft het lezen, niet omdat het verhaal zo boeiend is maar omdat je maar één ding wilt weten. Dat is of ze het verdwenen meisje zullen terugvinden. Twee rechercheurs, die een beetje de zwarte schapen zijn in het verhaal, blijven hameren op andere mogelijkheden, terwijl hun baas hen niet serieus neemt. Meer uit eigen belang dan om iets anders. Na driekwart van het boek gelezen te hebben had ik al een vermoeden wie de daders konden zijn. Twee van de drie vielen snel af en mijn vermoeden werd bewaarheid. Wie goed oplet en deduceert kan tot dezelfde conclusie komen. Jammer genoeg zit er een storende fout in het boek en is het niet logisch waarom er nog twee moorden worden gepleegd, terwijl de dader maar 1 persoon wil treffen. Toegegeven, die twee extra moorden verhogen wel de spanning. Neemt niet weg dat het een spannend boek is met veel wendingen. Goed lees vermaak en de moeite van het lezen waard.

Meer recensies van Daan Fousert