Meeslepende Eco-thriller

Daan Fousert 06 juni 2023 Auteur
Een onderzoeksteam doet op Antartica een schokkende ontdekking. Tegelijkertijd krijgt professor Sarah Hallbrook, een oproep van de vrouw die tot het onderzoeksteam behoort.
Die oproep wordt wreed onderbroken door ingrijpen van overvallers van het team. Maar de boodschap is dusdanig duidelijk en dringend dat Sarah haar appartement verlaat en opzoek gaat naar een onderzoek van haar overleden vader. Al snel ontdekt ze dat ze gevolgd wordt en haar leven niet meer zeker is. Een andere partij is net zo naarstig op zoek naar dat onderzoek van haar vader, dat ze haar volgen over vele continenten op de aarde.

Het onderzoek heeft te maken met het ecologische gevaar dat ons bestaan op aarde bedreigt. Het onderzoek zou weleens de oplossing kunnen zijn voor een naderende klimaatramp.
Sarah wordt bijgestaan door een forensisch rechercheur Floyd Walsh waarbij je als lezer heen en weer geslingerd wordt tussen antipathie tegen en sympathie voor die man. Floyd en Sarah beleven samen avonturen en hun leven wordt bij voortduring bedreigd. En iedere keer dat zij denken verlost te zijn van die bedreiging, duikt die altijd weer op. De bedreiging is zo dichtbij dat Sarah pas aan het einde inziet, wat er echt speelt.

Het boek is een eco-thriller, een nieuw soort thriller in het genre van spannende boeken. Spannend is het boek zeker. Bij voortduring zit je op het puntje van je stoel en leef je intens mee met wat hen, en degenen die hen helpen, overkomt. Het boek claimt op de cover dat je ogen geopend zullen worden. Dat heeft vooral te maken met de realistische ecologische problemen op basis waarvan het boek is gebaseerd. Als oprecht belangstellende van wat er ecologisch gaande is in de wereld, heb ik alle feiten nagetrokken en ze kloppen. Van de schrijver heb ik begrepen dat hij deze feiten onder de aandacht van de mensen wilde brengen maar dan op een andere wijze dan te doen gebruikelijk. Een goed en mooi streven, temeer omdat vaak blijkt dat de mens horensdoof en ziende blind schijnt te zijn voor wat er om hen heen met het klimaat en de aarde gebeurt.
Toen het boek als genomineerde voor de Hebban Thriller prijs werd gepresenteerd, werd ook gezegd dat het op ware ecologische feiten was gebaseerd. Los van die nominatie, was dat voor mij de reden om het boek te willen lezen.
Toch vrees ik dat dit minder goed zal overkomen bij de lezer. Het boek is fictie, dus de lezer zal de feiten waarschijnlijk en jammer genoeg ook als fictie bestempelen. Misschien is het een tip om op de cover nog eens te benadrukken dat de ecologische feiten kloppen. Dan zou het boek op een spannende wijze kunnen bijdragen tot ecologische bewustwording.

Neemt niet weg dat het een reuze spannend boek is, dat je vastgrijpt en dat je blijft lezen. Knap van Thijs, temeer daar het ook zijn debuut is. Voor de liefhebbers van het spannende boek is dit een absolute ‘must read‘ en niet vergelijkbaar met welk ander spannende boek dan ook. En, maar misschien heeft de schrijver dat ook zo bedacht, zit er ook al een aanknoop punt voor een vervolg in. Ik kan niet wachten!

Meer recensies van Daan Fousert