De machine plaag

Danielle 16 februari 2024
De Machineplaag

Voor de leesclub de boekenreizigers mocht ik het 2e deel van Frank van Dongen lezen. Dit boek heet De machine plaag.

Op de cover zie je een man boven op een rots of afgrond staan en uitkijken over een vreemd landschap van immens grote paddenstoelen. Duidelijk dat dit niet op deze wereld is voor mij.

Deel 2 gaat verder waar deel 1 Het duizend eilanden experiment is gebleven. Het is dus wel een aanrader om te starten met deel 1. Dit omdat in deel 2 dingen terugkomen van het eerste boek.

We zijn inmiddels een paar jaar verder. Jack heeft met een paar van zijn “broers/zussen” een super brein gemaakt. Deze zorgt voor veel ophef. SoNet wil dit gaan gebruiken om de leiding over alles en iedereen te krijgen. Jack wordt gevangengenomen en moet meewerken om dit voor elkaar te krijgen. Maar hij i.p.v. meewerken zorgt hij voor een fout zodat het plan van SoNet mislukt en komt Jack in de gevangenis voor moord. Binnen de gevangenis heeft hij het moeilijk in het begin tot dat Nils hem onder zijn hoede neemt. Jack begint wat rust te krijgen binnen de gevangenis maar hij neemt het er ook van. Door dat hij geld heeft en macht kan hij zicht behoorlijk wat veroorloven. Daarnaast houdt hij contact met zijn broers en zussen. Valerie wil graag dat hij weer meedoet aan een project van haar en SoNet hoopt hem over te halen om volledig voor hen te gaan werken.

Daarnaast heeft Jack ook weer regelmatig contact met zijn tweelingbroer Redmond en ziet wat er bij hem allemaal gebeurt. Redmond heeft het ook niet makkelijk en het lijkt er steeds meer op dat alles wat hij meemaakt een waarschuwing voor Jack is.

Ook in deel 2 weet de auteur een bizar beeld van de wereld neer te zetten met de kennis die er nu is. Dus veel dingen zouden best eens mogelijk kunnen zijn in de toekomst. Dit geeft een vreemd gevoel. Een gevoel van verwarring en wat angst want wat als dit eens de waarheid zou kunnen gaan worden. Waar gaan we dan naar toe. Gelukkig is het een fantasie boek….
Voor mij duurde het even voor ik in dit verhaal kwam maar zodra het mij weer te pakken had wilde ik het erg graag uitlezen. Maar snel aan deel 3 beginnen om te kijken hoe het verder gaat.

Meer recensies van Danielle