Wie is het meisje

Danielle 09 februari 2024
Het meisje op de weg

Voor de leesclub de boekenreizigers mocht ik het boek Het meisje op de weg van Michael Berg lezen.

Psychologe Anne Givernaud heeft een prachtig leven samen met haar vriend Guido. Zijn werkt binnen haar praktijk en Guido werkt als eigenaar op een buitensport centrum voor outdoor activiteiten.
Na en lange dag werken rijden ze beide los van elkaar naar huis als Anne iets eerder is en ziet dat er iemand vlak bij hun huis op de weg ligt. Dit is een jong meisje. Guido komt net achter haar aan en ze besluiten het meisje mee naar binnen te nemen.
Met wat mixed-feelings besluiten ze toch dat het meisje kan blijven slapen. Dit mede ook omdat ze erg afgelegen wonen.
De volgende ochtend wordt Anne met een behoorlijke kater waker en deze kater is niet alleen van de wijn. Haar huis ligt overhoop, het meisje is verdwenen en ze krijgt Guido niet te pakken.
Ze belt met de politie om haar vriend als vermist op te geven maar ze verzwijgt een aantal dingen die er zijn gebeurd. Vanaf dat moment gebeuren er zeer vreemde dingen. Wat weet ze eigenlijk van Guido en is hij wel wie hij zegt dat hij is.

Het boek is super opgebouwd met een lekker vlotte lesstijl zodat je heerlijk doorleest. De gebeurtenissen volgen elkaar goed op en worden ook onderbouwd door het verleden.
De personages zitten goed in elkaar en maken ook een logische ontwikkeling in het verhaal.
Het verhaal is geschreven uit de positie van Anne en je leest ook haar gedachte bij alles wat ze meemaakt.
Het verhaal is beelden geschreven dus als je je ogen dicht doet zie je het als het waren voor je.
Natuurlijk is het een verhaal en zal niet alles in het echt zo gaan maar het is niet overdreven zoals je wel eens leest. Het is vrij reëel geschreven voor mijn idee. Ik vond de mix met Frankrijk, België en Nederland erg leuk. Ook de verwondering van Anne voor een aantal dingen.

Meer recensies van Danielle