Kansloos

Danielle 03 maart 2024
Kansloos

Voor de boekenclub de boekenreizigers mochten we het boek Kansloos van Petra Spark lezen.

Als de zoon van de premier Alexander Vankraay overlijdt gaat iedereen van zelfdoding uit. (Deze is voortgekomen uit een wurgspel lijkt het) Alexander en zijn vrouw proberen hun leven weer op te pakken. Op een dag krijgt Alexander een bericht met de boodschap “Jullie zoon was niet de eerste, maar hij is evenmin de laatste.” Alexander gaat met deze boodschap naar de politie en wil graag dat er een onderzoek ingesteld wordt.
Rechercheurs Roy en Sophia worden op deze casus gezet.

Als snel lijkt er veel meer aan de hand te zijn dan dat je in eerste instantie dacht. De zoon van Alexander en Angeline heeft een tijdje in een verslavingskliniek gezeten. Dit lijkt hier mee te maken te hebben maar wat en hoe.

Het boek heeft veel verschillende personages die allemaal een rol hebben in het gehele plaatje. De ene wat meer als de andere. Alle personages hebben een groei in hun ontwikkeling in het verhaal. Allemaal hebben ze een verleden/rugzak waar ze mee moeten leren leven.
De schrijfster legt het thema liefde in het verhaal. De liefde die mensen missen op welke manier dan ook heeft hier erg mee te maken. Je ziet dat ze dit ook heeft weten te vangen met het gebrek aan liefde en het zoeken naar de verdoving van deze pijn.
Ondanks dat er veel personages voorkomen en dit even goed opletten in het begin is leest het boek echt als een trein.
De gebeurtenissen volgen elkaar vlot en door de wisseling van personages wil je doorlezen omdat je wilt weten wat er allemaal met de mensen gebeurt en waar het naar toe gaat.

Ik word altijd wel blij van boeken als deze die je als lezer ook bezighouden. Je hebt niet gelijk in de eerst hoofdstukken door wie het nou gedaan heeft en waarom maar je blijft keer op keer op een ander spoor gezet worden. Ook de maatschappelijke thema’s die er besproken worden zijn erg naar waarheid.

Meer recensies van Danielle