Mijn waarheid is de jouwe niet, en andersom

deleestrein 01 maart 2024
Lisa Jewell wekt verwarring op bij zowel de hoofdpersonages als bij de lezer
Het boek 'Niets is waar'' begint met een wat verwarrend proloog. Eentje die wel meteen interesse opwekt. Zeker als je daarna verder gaat lezen in een heel ander verhaal. Als lezer vraag je je meteen af wat deze twee verhalen met elkaar te maken hebben. Dan komt er ook nog eens aankondiging van een documentaire op Netflix en volg je een podcast. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best wel veel vond allemaal, en erg benieuwd was of dit op een of andere manier nog samen te brengen is.

Er gebeurt veel in het verhaal, heel veel
Lisa Jewell staat bekend om haar vlotte en levendige schrijfstijl. Ook in dit boek 'Niets is waar', is daar weer sprake van. Al vind ik het deze keer allemaal wel wat chaotischer. Dat komt omdat de stukken uit zowel de podcast, de Netflix serie en de twee verhalenlijnen elkaar steeds afwisselen. Hierdoor krijg het wel verhaal wel meer diepte maar er zijn op een gegeven moment wel heel veel losse puzzelstukjes. Het verhaal wordt overigens wel chronologisch verteld en is aangeduid met tijd en data. Dit zorgt nog enigszins voor overzicht.

Er heerst een onheilspellende sfeer
De personages uit het boek 'Niets is waar' zijn goed uitgewerkt en de spanning die oploopt tijdens het ontwikkelen van de vriendschap tussen Alix en Josie is goed voelbaar. Daarbij komt hun geslepen karakter goed uit de verf en doen ze niet voor elkaar onder. Dit brengt een onheilspellende sfeer in het verhaal en dat is uitermate goed gedaan.

Mijn waarheid is de jouwe niet, en andersom
Toch weet ik niet zo goed wat ik nu aan het eind van het verhaal ervan vind. Want ondanks dat ik boeiend ben blijven doorlezen vraag ik me hier en daar nog steeds af wat ik nu precies gelezen heb. Niet dat ik het verhaal niet begrepen heb of dat ik dingen gemist heb, het is meer dat ik met zoveel vragen zit. Vragen die door het einde van het boek ook niet beantwoord worden, want het hoofdpersonage zit zelf ook nog in een dilemma. Tevens is dit denk ik juist de bedoeling geweest van de auteur en de kracht van het boek ‘Niets is waar’. Want waarheid ligt in het midden en mijn waarheid is misschien de jouwe niet en twijfel blijft er vaak bestaan . Dus als Lisa Jewell die tweestrijd in jezelf met je eigen gedachten heeft willen aangeven, dan is haar dat uitstekend gelukt.

Meer recensies van deleestrein