Boer Boris en het bootje

Demi Stein 23 juni 2022
Originele recensie: https://meerboekenblog2.webnode.nl/l/boer-boris-en-het-bootje-ted-van-lieshout/

Samenvatting:
Boer Boris en de hele boerderij gaan weer samen op avontuur. Samen gaan ze een dagje naar de haven toe, om te kijken hoe de boten varen.

Eén bootje in deze haven, vaart echter niet meer. Hij ligt op de kant en Boer Boris probeert hem in het water te duwen, maar er lijkt geen beweging in te komen. Zelfs paard Knol krijgt er geen beweging in! Sam laat zien dat brute kracht niet altijd nodig is, met haar zachte hand, krijgt zij namelijk het bootje wél in het water.

Activiteiten in de haven
Boer Boris en de boerderij dieren gaan een dag naar de Haven toe. In een haven is er altijd wel wat te zien. Dit laat Philip Hopman met zijn prachtige platen dan ook duidelijk zien. Zo heeft hij bijvoorbeeld 1 hele grote plaat gemaakt, waar geen tekst beschreven staat, zodat kinderen eens goed kunnen onderzoeken wat er allemaal in de haven te vinden is.

De illustraties van Hopman geven door het hele verhaal heen een duidelijke weergave van de bedrijvigheid in een haven. Het zijn dan ook illustraties die erg interessant om te bekijken zijn, overal valt wat te ontdekken.

In combinatie met de prachtige schrijfstijl van Ted van Lieshout, is dit Boer Boris verhaal weer een prachtig avontuur geworden. De tekst rijmt en is daarom prettig om voor te lezen, maar voor kinderen ook zeer prettig om naar te luisteren. De zinnen lopen soepel over in elkaar en regelmatig gebruikt van Lieshout een stukje humor, waardoor je het gehele verhaal zeer geïnteresseerd zal blijven. Dit boek leent zich perfect om voor te lezen aan je kind(eren) of in de klas.

"'laten we dat bootje helpen,' zegt Boer Boris, 'pak de rand. Als we met z'n allen duwen, glijdt het zachtjes van de kant.' 'Hou maar op,' roept een meneer, 'je krijgt die boot niet op het meer. Die boot ligt daar al eeuwenlang. Hij is voor natte voeten bang!'"

In 2012 verscheen het eerste Boer Boris boek, namelijk Boer Boris. Het was een succes en tien jaar later zijn er al veel verschillende avonturen te beleven met Boer Boris en de boerderij. Dit jaar vieren we dan ook dat Boer Boris tien jaar bestaat, met tal van activiteiten. Zo was er vanaf 23 april een Boer Boris voorstelling te zien.

Het avontuur van Boer Boris is leuk om te volgen, maar gelukkig niet spannend of eng, waardoor het voor ieder kind een leuk boek is om uit voorgelezen te worden. De humor die van Lieshouten erin verwerkt zorgt ervoor da kinderen regelmatig hardop zullen gaan lachen, waardoor het als een luchtig verhaal ervaren kan worden.

Boer Boris en het bootje is een prachtig prentenboek over Boer Boris, zijn boerderij en wat zij samen meemaken. Boer Boris heeft inmiddels vele fans en is onmisbaar in de boekenkast, de leuke en grappige avonturen die de boerderij meemaakt zijn leuk om over te lezen, of om uit voorgelezen te worden.

Meer recensies van Demi Stein