Een Amerikaanse in Parijs

Demi Stein 13 maart 2024
Recensie is eerder gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-emily-in-paris/

Emily Cooper uit Chicago is werkzaam als marketing manager en krijgt de kans van haar leven: ze mag naar Parijs om daar in het bedrijf te ondersteunen bij de marketing. Ze is super enthousiast, maar eenmaal op kantoor ontdekt ze al snel dat Parijzenaren niet zo gediend zijn van Amerikanen.

Emily probeert haar weg te vinden in het bedrijfsleven van Frankrijk, maar tevens probeert ze vriendschappen te sluiten en dit alles te combineren met haar liefdesleven. Haar grote droom blijkt een stuk ingewikkelder dan ze had verwacht.

Gedoemd te mislukken
Emily gaat vol goede moed op avontuur naar Parijs, maar spreekt op dat moment nog geen woord Frans. Eenmaal in Frankrijk aangekomen ontdekt ze dat Fransen er niet van houden zich aan te passen aan een buitenlander, dus stuit ze algauw op weerstand en akelige situaties. Emily probeert desondanks positief te blijven en focust zich op haar ambities. Dit levert hilarische situaties op, want hoe harder Emily haar best doet, hoe meer ze in ongemakkelijke situaties belandt.

Vlakke personages
De personages in Emily in Paris zijn behoorlijk vlak en je merkt dat het boek vooral draait om humor en vermaak. Emily wordt neergezet als een onwetende Amerikaanse en komt eigenlijk een beetje dommig over. Je merkt dan ook weinig tot niets van haar kennis over marketing en communicatie, hetgeen wat haar juist naar Parijs heeft gebracht.

De Franse karakters worden neergezet zoals het vooroordeel bekend staat: nors, koppig en niet behulpzaam. Hoewel het grappige situaties oplevert tussen Emily en haar collega’s, zorgt dit er ook wel voor dat het allemaal erg cliché aanvoelt.

Luchtige Young Adult
Emily in Paris is een feelgood verhaal dat zeker ook onder het Young Adult valt. Emily is een jongvolwassen vrouw, er zit een hoop drama en hopeloze liefde in het boek verwerkt en daarnaast is het boek zeer toegankelijk. Ik mistte in dit boek een stuk diepgang op de personages en de omgeving, maar doordat het zo’n luchtig en simpel boek is, is het een prima boek voor tussendoor of wanneer je op zoek bent naar een feelgood verhaal waar je niet bij na hoeft te denken.

Netflix-serie
Het boek Emily in Paris is pas verschenen nadat de serie op Netflix te zien was. Over het algemeen vind ik boeken beter dan verfilmingen, maar in dit geval is het andersom. De Netflix-serie Emily in Paris geeft veel meer kleur aan de personages en geeft een veel duidelijker beeld van Parijs en Frankrijk in het algemeen. Hierdoor is de serie veel vermakelijker en leuker om te volgen dan het boek.

Meer recensies van Demi Stein