Zomervibes

Demi Stein 13 maart 2024
Recensie is eerder gepubliceerd op: https://bazarow.com/recensie/recensie-heart-bones/

De achttienjarige Beyah heeft geen gemakkelijk leven. Haar vader speelt geen rol in de opvoeding, haar moeder is verslaafd en ze woont op een caravanpark. Wanneer Beyah’s moeder overlijdt aan een overdosis wordt Beyah vrijwel meteen uit hun woonwagen gezet, ze hebben immers al maanden een huurachterstand. Beyah stapt over haar trots heen en besluit haar vader te bellen, met de smoes dat ze graag weer een zomer bij hem door wil brengen. Haar vader vindt het direct een goed plan, dus pakt Beyah haar spullen en vertrekt naar het eiland waar haar vader met zijn nieuwe gezinnetje woont.

Op de boot richting het eiland ontmoet Beyah een mysterieuze jongen, Samson. Samson vertelt niet graag over zichzelf, maar eenmaal gevestigd op het eiland komt Beyah erachter dat Samson naast hen woont.

Beyah moet enorm wennen aan haar nieuwe leefomgeving. Het eiland is heel anders dan alles wat ze kent, het huis is reusachtig en daarnaast moet ze ook nog leren hoe ze om moet gaan met haar nieuwe gezin. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Beyah houdt zichzelf voor dat ze na de zomervakantie weer van het eiland afgaat. Maar wanneer ze Samson en haar nieuwe gezin steeds beter leert kennen, wordt het voor Beyah steeds ingewikkelder om zich vast te houden aan dit doel.

Weer een echte CoHo

Heart Bones is weer een bijzonder liefdesverhaal zoals we gewend zijn van Colleen Hoover. Het is vermakelijk en toegankelijk geschreven, maar bespreekt daarnaast meerdere taboes waardoor het boek ook veel diepgang krijgt. Thema’s die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: verslaving, familierelaties en hoe waardeloos het systeem in elkaar zit.

Colleen Hoover

Hoover, of zoals ze op social media genoemd wordt, CoHo, is een zeer bekende Amerikaanse auteur. Ze schrijft in het genre romantische fictie voor jongvolwassenen, al zijn haar boeken ook zeker aan te raden voor volwassenen. Hoover werd vooral bekend via BookTok met haar romans It ends with us en It starts with us, maar inmiddels heeft Hoover al heel wat titels op naam staan.

Ontwikkeling van de personages

Beyah is een personage dat vanaf de eerste pagina interessant is. Direct aan het begin van het boek wordt duidelijk dat Beyah geen gemakkelijke jeugd heeft gehad en altijd de eindjes aan elkaar heeft moeten knopen. Ondanks haar onzekere leefomstandigheden is ze echter een pittige dame met ambities. Hoover laat echter ook doorschemeren dat ze nog maar jong en naïef is. Zo houdt ze het overlijden van haar moeder voor haar vader verzwegen en gelooft ze Samson’s woorden, zonder hem echt goed te kennen. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer Beyah ook nadenkt over de toekomst en wat ze wil bereiken. Je ziet haar steeds volwassener keuzes maken, wat een mooie ontwikkeling is.

Aan het einde van het boek wordt pas duidelijk wat en waarom Samson zo’n mysterieuze jongen is. De uitwerking van dit plot had wat mij betreft wat uitgebreider gemogen, nu voelde het einde nogal gehaast.

Heart Bones is een hartverwarmend liefdesverhaal geschikt voor jongvolwassenen, met belangrijke thema’s in een warme zomerse sfeer.

Meer recensies van Demi Stein