De vader van Sofie en Max is overleden. Na de crematie belt Sofie haar broer Max, Max vroeg aan Sofie of hij nog moest komen helpen. Nee, dat was niet nodig! Sofie ging de woningen van hun vader alleen leeghalen.

Een opgave die niet al te makkelijk blijkt te zijn. Sofie besluit dat de boeken het beste naar de universiteit gebracht kunnen worden en na wat telefoontjes kan ze dit ook voor elkaar krijgen. Eventjes nadat ze de boeken daar afgeleverd heeft, krijgt ze een telefoontje. Ze hebben iets in de boeken gevonden wat Sofie zelf maar even moet gaan bekijken.

Sofie ontdekt een aantal zaken en besluit om verder op onderzoek uit te gaan. Echter hoe meer ze ontdekt, hoe verondrustender het verhaal wordt.

Toen ik het boek begon te lezen vond ik het eigenlijk maar een vaag verhaal. Ik snapte niet wat de bedoeling was en waar het heen zou gaan. Toen ik eenmaal op het punt kwam dat Sofie op onderzoek uitging, werd het toch interessant. Want ik wilde dan toch graag weten wat ze te weten zou komen over haar familie. Zodoende werd het toch nog een spannend verhaal.

De schrijfstijl is niet helemaal naar mijn voorkeur, waardoor ik er wat moeilijker doorheen kwam dan ik had gehoopt. De karakters zelf vond ik verder ook niet bijzonder interessant.

Echter is het boek een puzzel, waarvan je langzaam steeds één stukje toegereikt krijgt. Wanneer je dan eenmaal alle stukjes bij elkaar krijgt en het als één geheel ziet, zie je dat het verhaal ijzersterk in elkaar steekt en dat alles op zijn plek valt. Dit was voor mij een heel bevredigend gevoel waardoor ik het boek met een enorm dubbel gevoel heb afgesloten. Dubbel omdat ik de aanloop niet geweldig vond, het verhaal eigenlijk heel bizar vond, maar toch ook weer heel geweldig. Lange tijd heb ik ook moeten nadenken over wat ik zou zeggen over dit boek, omdat het mij gemengde gevoelens blijft geven.

Het boek is dus zeker onder mijn huid gekropen en dat maakt het dat ik het boek wel degelijk een goed boek vind.

Reacties op: Een prachtige puzzel

Na de val - Gert-Jan van den Bemd