Ontroerend maar prachtig!

Demi Stein 25 augustus 2020
Dit boek mag je alleen lezen met de juiste autorisatie, verteld het direct. Gelijk werd mijn nieuwsgierigheid gewekt en begon ik met lezen.

In dit verhaal volg je een tweeling, Viktor en Nadja. Zij leven in tijde van oorlog in het Russische Leningrad. De tweeling is altijd bij elkaar en hebben een goede band. Vanwege negatieve vooruitzichten wordt er besloten om kinderen naar een ander, veiliger onderkomen te brengen.

Hier gaat echter iets fout, de tweeling wordt gescheiden. Beiden worden ze op een andere trein gezet en raken ze elkaar kwijt. Die van Nadja ging niet ver weg, maar die van Viktor helemaal naar Tatarstan. Ze weten niet van elkaar waar ze zitten.

Op een dag hoort Viktor dat de trein waar Nadja in zit of heeft gezeten gebombardeerd is. Hij voelt echter dat Nadja niet overleden is en besluit daarom op zoek te gaan naar haar. Dit blijkt een hele klus te zijn.

Aan de andere kant loopt Nadja ook tegen problemen aan. De Duitsers komen steeds dichterbij en er moeten drastische maatregelingen genomen worden.

In verschillende schriftjes lees je over de situaties waarin de kinderen zich bevinden, je leest over welke dingen zijn meemaken en hoe zij zich daarover voelen.

Alleen al de opbouw van het boek, de inrichting ervan, verdiend vijf sterren omdat het zo bijzonder is. Hierdoor is het al een hele ervaring om het boek te gaan lezen. De schriftjes zijn heel uniek en het is mooi om daar ook de ansichtkaarten, tekeningen en dergelijke in terug te vinden. Alsof je echt uit een kinderschriftje leest!

Daarnaast is het verhaal geweldig mooi. Je leest vanuit twee kinderen waardoor je je gemakkelijk kan inbeelden in hoe zij leven en wat zij meemaken. Het leest door de kindertaal ook gemakkelijk weg.

Het verhaal zelf is ontroerend, maar prachtig! Het is hartverscheurend wanneer de tweeling elkaar uit het oog verliest en het is reuze spannend om te lezen wat ze allemaal meemaken. Elke keer vraag je je weer af of dit wel goed zal gaan. Omdat het zo'n spannend verhaal is wil je graag door blijven lezen.

Het boek geeft, denk ik, een heel goed beeld van hoe het leven in de Tweede Wereldoorlog in Rusland was. Door hoe de tweeling hun leefsituaties omschrijven kan je je goed inbeelden hoe vreselijk het allemaal heeft moeten zijn. Ik vind het daarom een boek dat iedereen eens gelezen moet hebben.

Zelf heb ik nog nooit een boek gelezen over Rusland in tijde van de Tweede Wereldoorlog. Dit boek heeft mij geïnspireerd om daar meer boeken over te gaan lezen! Dus, heb je nog tips... Laat ze weten ;)

Verder vind ik het heel fijn dat de auteur aan het einde van het boek nog wat extra zaken en termen uitlegt. Zo kan iedereen het boek begrijpelijk lezen en leer je nieuwe termen kennen!

Meer recensies van Demi Stein