Prachtig boek!

DeniseM 28 maart 2024
‘’In Het dossier overleeft de 46-jarige weduwe Josta Bresse een aanslag op haar leven en vermoedt al snel een relatie met haar werk als kunstvervalser voor het DDR-regime, 25 jaar eerder.
Ze gaat daarop op zoek naar haar ex-collega’s. De Stasi bracht de groep kort vóór de val van de muur naar de beruchte gevangenis Hohenschönhausen voor ondervraging. Reden: de diefstal van het dossier waarin de DDR-top haar geheime vervalsingsactiviteiten documenteerde.
Achtervolgd door huurmoordenaars probeert Josta het dossier in handen te krijgen, en haar speurtocht leidt uiteindelijk tot een confrontatie met de man die haar leven verwoestte. En hij plaatst haar opnieuw voor een gruwelijke keuze…’’

Als eerste wil ik toch even aandacht voor het prachtige boek incl sprayed edges, wát een plaatje! Hoewel het boek een heel ander soort thriller is als wat ik normaal gesproken lees, heb ik genoten van dit boek! Het boek begint meteen krachtig, wanneer Josta erachter komt dat haar nier is gestolen en ze zich hier niets meer van kan herinneren. Daarna zakte de spanning wel even weg, en was het wat moeilijker voor mij om mijn aandacht bij het boek te houden. Uiteindelijk gebeurt er gaandeweg het boek genoeg om je aandacht bij te houden! In het boek lezen we vanuit Josta waarbij we inzage krijgen in het heden en het verleden bij de DDR. Daarnaast krijgen we nog informatie vanuit een ander perspectief, die ik niet zal verraden. Deze twee perspectieven zorgen voor extra diepgang in het verhaal en vond ik persoonlijk een mooie toevoeging!

Bij ieder hoofdstuk wordt genoemd waar het plaatsvindt en welke datum het is, hierdoor is het verhaal makkelijk te volgen. Het verhaal is realistisch geschreven, wat het voor mij nog mooier maakt. Het einde vond ik erg verrassend en zag ik zelf niet aankomen!

Kortom; ik vond het een erg leuk en spannend boek. Het is anders als het typische thriller boek wat ik normaal lees, zonder meerdere moorden of missende ledematen (wel een missend orgaan dus :) ) maar ik heb dat soort fragmenten in dit boek totaal niet gemist!

Meer recensies van DeniseM