Meeslepend boek over het leven bij de brandweer

DeniseM 22 april 2024
In dit boek krijgen we als lezer een kijkje achter de schermen bij de brandweer. Tom van der Weerd, brandweerman en dj bij Qmusic vertelt openhartig over de verschillende meldingen waar de brandweer op af gaat in zijn boek PRIO 1. In dit boek lezen we hoe Tom bij de brandweer is gekomen en hoe zijn traject bij de brandweer is gelopen, inmiddels is hij werkzaam als bevelvoerder. In het boek geeft Tom aan de hand van heftige, verdrietige, leuke en soms ietwat gekke verhalen een eerlijk kijkje in deze dynamische baan als hulpverlener.

In dit boek wordt de lezer in meerdere (korte) verhalen meegenomen in de wereld van brandweerman Tom. Hij wordt al op jonge leeftijd enthousiast gemaakt door zijn vader, die ook voor de brandweer werkzaam is. Het duurt dan ook niet lang voor Tom zelf bij de (jeugd)brandweer gaat. Deze passie heeft ervoor gezorgd dat hij al vele meldingen heeft meegemaakt, welke soms heel ingrijpend en heftig zijn en soms toch net iets anders zijn dan hoe het in eerste instantie gepresenteerd wordt aan de meldkamer en het net een 1 april grap lijkt. In dit boek zijn er verschillende meldingen uitgeschreven. Het boek begint met een korte introductie over Tom. Daarnaast worden de meest gebruikte afkortingen en begrippen uitgelegd, als leek erg prettig om op voorhand doorgelezen te hebben en de mogelijkheid te hebben deze er later nog eens bij te pakken.
De verhalen zijn op een leuke, vlotte manier vanuit het perspectief van Tom geschreven. De situatie en locatie wordt op zo een manier beschreven dat je het gevoel hebt ook op de desbetreffende locatie te staan. Dit maakt het verhaal een stuk levendiger. De gevoelens en gedachten die Tom doormaakt bij het ontvangen van een melding, de uitruk naar de desbetreffende locatie en de afhandeling en impact nadien zijn goed beschreven. Je kan er met dit boek voor kiezen om af en toe een paar verhalen te lezen, ieder hoofdstuk is een afzonderlijke melding waardoor je de hoofdstukken erg makkelijk los van elkaar kan lezen. Het boek heeft me een mooi inkijkje gegeven in de wereld van de brandweer, waarbij ik nieuwe kennis heb opgedaan over wat de brandweer nou allemaal precies doet. Het gaat namelijk een stuk verder dan katten uit de boom halen en brandjes blussen. Benieuwd geworden wat ze nog meer doen? Lees dan zeker dit boek!

Ik mocht dit boek voor HarperCollins Holland reviewen. Bedankt voor het recensie exemplaar.

Meer recensies van DeniseM