Lezersrecensie
New York
Louisa vertrok vanuit Nederland naar New York om het daar te gaan maken. Na zes jaar in New York werkt ze in een mooie kunstgalerie en heeft ze een relatie met de getrouwde Roy. Het echte geluk heeft ze niet gevonden: Roy lijkt niet echt voor haar te willen gaan, ze kan haar huur amper betalen en de klanten in de kunstgalerie zijn behoorlijk arrogant. Als Roy dood wordt aangetroffen in Louisas bed, is zij de hoofdverdachte. Wanneer Louisa haar onschuld probeert te bewijzen, komt ze in een geheim terecht dat teruggaat tot de negentiende eeuw. Ineens is ook haar eigen leven onzeker…
In New York volgen we Louisa, een Amsterdamse die haar schepen in Nederland heeft verbrand en naar New York is verhuisd. Wanneer Roy dood wordt aangetroffen, verandert Louisas leven in één klap. Ze moet er alles aan doen haar onschuld te bewijzen. Louisa is een sterk karakter dat weet wat ze wil. Toch weet ze niet goed wie ze wel en niet kan vertrouwen, en hoe ze haar onschuld kan aantonen.
Naast de verhaallijn in het heden speelt er een tweede verhaallijn in het verleden. Maggie is een vrouw die in 1885 leeft en onderdrukt wordt door haar man. Dit loopt zo hoog op dat hij haar laat sederen. Toch vecht Maggie voor zichzelf en haar eigen vrijheid.
Van Dijk heeft opnieuw op een mooie manier het verleden en het heden in haar boeken verweven. De positie van de vrouw in het verleden wordt weer pijnlijk duidelijk. De connectie tussen het verleden en het heden is in het begin nog onduidelijk, wat maakte dat ik bleef doorlezen. De afwisseling in tijd én de vlotte schrijfstijl van Van Dijk zorgen ervoor dat je door het boek heenvliegt. Vooral in het laatste derde van het boek is de spanning sterk aanwezig en leidt zij tot een indrukwekkend plot. Stukje bij beetje ontdek je als lezer de waarheid, een die ik zelf niet zag aankomen.
Van Dijk schrijft toegankelijke thrillers met een historische component. Ik lees ze altijd met plezier, en dat heb ik met New York opnieuw ervaren!
Ik ontving dit boek via de uitgeverij. Dit beïnvloedt mijn mening niet.
In New York volgen we Louisa, een Amsterdamse die haar schepen in Nederland heeft verbrand en naar New York is verhuisd. Wanneer Roy dood wordt aangetroffen, verandert Louisas leven in één klap. Ze moet er alles aan doen haar onschuld te bewijzen. Louisa is een sterk karakter dat weet wat ze wil. Toch weet ze niet goed wie ze wel en niet kan vertrouwen, en hoe ze haar onschuld kan aantonen.
Naast de verhaallijn in het heden speelt er een tweede verhaallijn in het verleden. Maggie is een vrouw die in 1885 leeft en onderdrukt wordt door haar man. Dit loopt zo hoog op dat hij haar laat sederen. Toch vecht Maggie voor zichzelf en haar eigen vrijheid.
Van Dijk heeft opnieuw op een mooie manier het verleden en het heden in haar boeken verweven. De positie van de vrouw in het verleden wordt weer pijnlijk duidelijk. De connectie tussen het verleden en het heden is in het begin nog onduidelijk, wat maakte dat ik bleef doorlezen. De afwisseling in tijd én de vlotte schrijfstijl van Van Dijk zorgen ervoor dat je door het boek heenvliegt. Vooral in het laatste derde van het boek is de spanning sterk aanwezig en leidt zij tot een indrukwekkend plot. Stukje bij beetje ontdek je als lezer de waarheid, een die ik zelf niet zag aankomen.
Van Dijk schrijft toegankelijke thrillers met een historische component. Ik lees ze altijd met plezier, en dat heb ik met New York opnieuw ervaren!
Ik ontving dit boek via de uitgeverij. Dit beïnvloedt mijn mening niet.
1
Reageer op deze recensie
