Voorzichtige kennismaking met prinses Winter smaakt naar meer

Als ik aan lieve personages denk, denk ik aan Cress. Na twee verhalen over twee stoere heldinnen, Cinder en Scarlet, was het wel even wennen aan het zachte en verlegen karakter van Cress. Toch sluit je Cress en kleine Cress vanaf de eerste pagina in je hart. Wat een verdriet en wat een onderhuidse kracht heeft deze dame om haar situatie te overleven. En dat maakt dat Cress ook meteen een heldin is. Op een andere manier dan Cinder en Scarlet, maar niet op een manier die voor hen onderdoet.

Cress gaat natuurlijk vooral over Cress en haar verhaal. Maar ook het verhaal van Cinder en Scarlet gaat verder. Cinder moet de wereld redden, en ondanks haar onzekerheid worden de plannen hoe dat voor elkaar te krijgen steeds duidelijker, en Scarlet, Wolf en Thorne helpen haar om haar doel te bereiken, tenminste, zo zou het moeten zijn.

Ook Cress is weer een verhaal dat net een achtbaan is. Er gebeurt ontzettend veel. En alles heeft een reden of verband met iets anders dat gebeurt. Er worden bekentenissen gedaan die niemand aan ziet komen en er gebeuren onverwachte dingen die je even van je stoel blazen en laten nadenken over hoe dat zich nu weer goed zou laten komen. Maar bovenal zijn Cinder, Thorne, Scarlet, Wolf en Cress nog steeds de helden van de Lunar Chronicles.

Ook Cress schrok me enigszins af door de dikte, maar net als bij Scarlet word je gevangen door het verhaal en niet meer losgelaten. Het dendert in één vaart door en je moet gewoon weten hoe het verder gaat met alle personages. Je begrijpt ze stuk voor stuk en voelt je nauw verbonden met de dingen die zij meemaken en de uitdagingen waar zij voor staan.

En natuurlijk weer dat knallende einde dat smaakt naar meer. Eerst is het tijd om te ontdekken waarom Levana zo'n heks is geworden. En daarna kijk ik uit naar het verhaal van prinses Winter, die door de introductie in Cress toch echt mijn favoriete personage is geworden. Eén ding is zeker, na de Lunar Chronicles val ik even in een gat, want wat is dit toch een fijne en vooral eigentijds goede serie!

Meer recensies van Diana van Eynde