Net niet echt geraakt

Diana van Eynde 07 december 2023
Geef toe, als jij een Staatslot voor de Eindejaarstrekking koopt, denk jij er ook over na hoe het zou zijn om de hoofdprijs te winnen. Waar zou je het geld het eerst voor gebruiken? Ga je uitgebreid op vakantie? Stop je met werken? Schenk je het aan je familie? Of laat je het juist op de bank staan om lekker veel rente te ontvangen? Het winnen van een groot geldbedrag staat centraal in Als je wint van Gaby Rasters.

De Limburgse Gaby Rasters weet heel goed wat ze in haar leven wil: de wereld een stukje mooier maken door haar werk en de boeken die ze schrijft. Ze is enorm trots op haar werk bij de gemeente, waar zij zich inzet als programmamanager Jeugdoverlast en Jeugdcriminaliteit. Maar niet alleen haar baan geeft haar een goed gevoel; in haar bijbaan als babs hoort ze gelukkig vaak een zin die goed bij haar past: “Ja, ik wil.”

Tess wint in Als je wint onverwachts een heel hoog geldbedrag. Ondanks dat ze alles kan kopen wat haar hartje begeert, is ze niet bepaald gelukkig. Al snel leert Tess dat niet alles te koop is, zeker niet liefde, vriendschap en vertrouwen. Het is aan Tess om stil te staan wat echt belangrijk is in haar leven.

Tess, in het begin vrij naïef, is door Rasters erg menselijk neergezet en daardoor is het heel gemakkelijk om je in te leven in haar personage. Voor mij was het geen enkel probleem om me te verplaatsen in Tess. Haar troubles met Justin, haar problemen met Vince, maar ook haar dromen om iets goeds voor de maatschappij te doen. Tess is een goed mens en het is fijn om je even haar te voelen.

Toch is dat geen leven vol eeuwige vrolijkheid. Tess wint dan wel een hoog bedrag en is van de een op de andere dag miljonair, ze ontdekt al heel snel dat geld niet altijd van waarde is. Er zit een keerzijde aan en Rasters weet goed onder woorden te brengen hoe lastig het kan zijn om je weg te vinden als er zoiets onverwachts gebeurt.

Een van de leukste dingen aan dit verhaal vind ik dat Tess zo ontzettend normaal blijft. Waar ze in het begin een naïef meisje is, ontwikkelt ze zich langzaam tot een zelfstandige vrouw die goed onderbouwde – of juist heerlijk niet onderbouwde – keuzes te maken. Aan het begin van het verhaal verwacht je niet dat Tess staat waar ze aan het einde staat.

Ondanks dat ik erg genoten heb van het boek, miste ik het gevoel van écht geraakt worden. Ik leefde mee met Tess. Ik voelde met haar mee. Ik vond het verhaal leuk en origineel en het zette me dan ook aan het denken: wat zou ik doen met een miljoen? Misschien is dat al voldoende, een paar heerlijke leesuurtjes met een feelgoodverhaal. Dat is wat je mag verwachten van Als je wint.

Meer recensies van Diana van Eynde