Humor, romantiek en gezelligheid in Canada

Diana van Eynde 15 juni 2020

Alleen kijken naar de cover van Tegen beter weten in van Charlotte de Monchy brengt al een feelgoodgevoel naar boven. Het prachtige Canadese landschap, met meer, huisje en besneeuwde bergen op de achtergrond laten je afreizen naar een andere plek. De ‘getekende’ details versterken de emotie. Het kan bijna niet anders dat de nieuwste De Monchy ons even meeneemt naar een fijn verhaal.

Lois is de laatste hoop voor de uitgeverij waar zij werkt. Om te voorkomen dat de uitgeverij omvalt, vraagt Lois’ werkgever of zij naar Canada af wil reizen om het boek te schrijven over oud-boybandlid Marius. Lois ziet het wel zitten om het land een tijdje te verlaten en gaat de uitdaging aan. Aangekomen in Canada weet Lois een plekje in Marius’ leven te bemachtigen. Ze had alleen nooit verwacht dat het zo’n chagrijnige hork zou zijn.

Maar Tegen beter weten in gaat niet alleen over Lois, die het verhaal van Marius wil schrijven. Jill, werkzaam in het hotel waar Lois logeert, doet haar uiterste best het hotel over te nemen van de oude Jim. Een krediet krijgt ze niet, en de irritante Marc aast op ‘haar’ hotel. Toch geeft ze niet op en doet ze er alles aan om Jim’s van haar te maken.

Dat levert grappige situaties op. Marc is geïnteresseerd in het hotel, maar Jill gunt het hem niet. Net als Jill geeft Marc niet snel op en dat levert grappige passages in het boek op. Regelmatig zit je hardop te lachen om de dialogen tussen Marc en Jill. Al wil je Jill soms ook door elkaar schudden en even de goede richting op duwen. Onhandig krijgt de band tussen Marc en Jill steeds meer diepgang.

Ook het contact tussen Lois en Marius loopt moeizaam. Lois biedt zich aan als hulp van Marius in zijn werkplaats en Marius daagt haar duidelijk uit. En chagrijnige hork, die toch ook wel lief is, blijkt uit het werk dat hij doet voor de mensen in Brewerstown. Marius maakt het Lois dan ook niet makkelijk om haar doel, het schrijven van het boek, te bereiken.

De Monchy neemt je mee naar Canada. De mooie beschrijvingen van de omgeving en de knusse gemeenschap zijn goed voor te stellen tijdens het lezen. Zo nu en dan komt er een bijpersonage langs die de gemoedelijke sfeer bevestigt. De gezellige ‘dorpsheid’ straalt uit het verhaal. Dat maakt de gebeurtenissen feelgood en luchtig. Ons kent ons en staat voor elkaar klaar.

De verhalen van Jill en Lois komen mooi samen door de vriendschap die ontstaat tussen de twee vrouwen. Veel spanning biedt het verhaal niet, maar door de humor en prettige schrijfstijl weet De Monchy de aandacht vast te houden. Tegen beter weten in lees je niet voor een dramatisch, diepgaand verhaal vol emoties, maar omdat je behoefte hebt aan een positief, vrolijk verhaal vol humor. Een heerlijk boek dat voldoet aan alle feelgood standaarden.

Meer recensies van Diana van Eynde