Luchtig eerste deel in Kobo Plus-serie over weddingplannen

Diana van Eynde 14 april 2020

Steeds meer Nederlandse auteurs wagen zich aan Kobo Exclusive-verhalen. Na onder andere Lis Lucassen, Jackie van Laren en Lisette Jonkman waagt ook Marijke Vos zich aan een serie die alleen te lezen is via Kobo Plus. Vos, die naast schrijven gek is op alles wat met tekst te maken heeft, schreef speciaal voor het e-bookplatform haar ‘De weddingplanner’-serie. In het eerste deel, Peddelen en proosten, maken we in ongeveer 40 pagina’s kennis met Tessa.

Het zit haar flink tegen. Haar relatie wordt via Whatsapp beëindigt en tot overmaat van ramp is het bedrijf waar Tessa werkt failliet, en is ze per direct werkloos. Ondanks de problemen die ze heeft, besluit ze wel naar de bruiloft van vriendin Feline te gaan. Daar ontdekt Feline dat het misschien niet zo handig was dat ze de georganiseerde Tessa enkel vroeg als getuige en niet als weddingplanner.

Elke vrouw die getrouwd is of gaat trouwen, weet wat voor stress de grote dag met zich meebrengt. Ook al heb je voor je gevoel alles tot in de puntjes geregeld en heb je een geweldige ceremoniemeester of weddingplanner, het idee dat er iets vergeten is, kun je niet loslaten. Wat dat betreft heeft Vos dan ook een zeer herkenbaar onderwerp voor menig vrouw te pakken. Ondanks de kleine omvang van het verhaal weet Vos je vast te pakken en ze houdt je vast tot aan de laatste pagina. Eigenlijk aan één stuk door. Peddelen en proosten leest namelijk als één lang hoofdstuk waar je niet mee kunt stoppen.

Hoofdpersonage Tessa krijgt niet veel diepgang in dit verhaal, maar we leren haar kennen als een organisatorisch genie die haar vrienden niet snel in de steek laat. Dit geeft mogelijkheden tot meer verdieping in het volgende verhaal. Het kunnen immers ook eigenschappen zijn die tegenwerken, en dat maakt nieuwsgierig naar meer belevenissen van Tessa.

Daarnaast leren we Maartje kennen, creatief maar allesbehalve een organisatietalent. Het is duidelijk dat zij een aantal uitdagingen ervaart in haar werk als weddingplanner. Ook Mimi, een van Tessa’s vriendinnen, heeft een rolletje in het verhaal. Een eerlijke dame die recht door zee is en iemand over wie je wel meer wil lezen. Mimi is de vriendin die de spiegel voorhoudt, en daardoor een welkome aanvulling in het verhaal.

Al met al is Peddelen en proosten geen hoogstaand verhaal. Het lijkt eerder een eerste hoofdstuk van een langer geheel. Je maakt kennis met Tessa, weet wat haar situatie nu is en er zijn tal mogelijkheden om het verhaal diepgang te geven. Toch is het geen verkeerde leeservaring. Je keert even terug naar je eigen bruiloftsspanningen en je kunt lachen om alles wat er wel en niet goed gaat. Op deze manier weet Vos met een vrij simpel verhaal je toch nog even te laten zwijmelen en aan het denken te zetten.

Peddelen en proosten, wat overigens een toepasselijke titel is, is een prima inleiding op een groter geheel. Voor je het weet is het uit, en ben je begonnen in het tweede deel, Suikerspinnen en tandenstokers. Als de titel net zo passend is als die van het eerste deel, wordt het voorstellingsvermogen direct geprikkeld.

Meer recensies van Diana van Eynde