Verborgen verhaal is een feelgood met een diepere boodschap die heel mooi tot uiting komt door de prettige en toegankelijke schrijfstijl van Suzanne Peters.

Diane Kooistra 11 maart 2020
Dit verhaal vertelt het verhaal van Amber, een jonge vrouw die kinderboeken schrijft onder een pseudoniem omdat ze echt niet in de belangstelling wil staan. Als ze toch naar een fandag gaat ziet ze pas hoe populair haar boeken zijn. Tijdens deze fandag valt ze als een blok voor Laurens en zijn zoontje Shane maar de start van hun relatie wordt bemoeilijkt omdat Amber niet vertelt dat zij de schrijver van de boeken is die Shane zo graag leest. Laurens vindt die boeken namelijk niet divers genoeg en niet leuk…..Dilemma! Dan wordt het maken van haar keuze ingehaald door social media en iemand die Amber het liefst nooit had leren kennen.

“Doe iets met je leven, en spring wél eens van de hoge duikplank!”
“Nou, dat had ze gedaan. Ze wist alleen niet of ze sierlijk in het water zou duiken of plat op haar buik zou landen.”

Met deze mooie en nuchtere teksten weet Suzanne mij van begin tot het einde te boeien. Je weet na het lezen van deze en andere teksten niet of je moet lachen of een traan moet laten. Alles zit erin wat in een feelgood roman zou moeten zitten; spanning, drama, humor en een flinke dosis romantiek.

Amber heeft een vervelende relatie achter de rug met een narcistisch persoon. Het lijkt achter de rug maar door de gebeurtenissen in dit boek komt ze erachter dat ze dit nog niet achter zich gelaten heeft. Ze leert Laurens kennen die heel anders is.
Het is mooi hoe Suzanne de wat moeizame start van deze nieuwe relatie beschrijft. Het zijn vooral de gedachten van Amber die haar tegenhouden om zich aan hem te geven. Ook de vragen die ze stelt aan Laurens over de adoptie van zijn zoon en de scheiding daarna zijn integer en geven aan wat een lief karakter Amber heeft.
Over deze vragen over de adoptie van Shane heb ik vaak contact gehad met Suzanne. Ik kreeg kippenvel toen ik de uitspraken van derden herkende, die had ik ook gehoord en zullen voor veel adoptieouders heel herkenbaar zijn. Het is geen adoptieroman, daarvoor heeft dit onderwerp een te kleine rol. Daarom waardeer ik dit boek ook heel erg, Suzanne maakt van een onderwerp als adoptie een deel van het dagelijkse leven. Gewoon iets dat erbij hoort.

Meer recensies van Diane Kooistra