Inspirerend en onverwacht dichtbij

Dorise van Driel 12 januari 2021
Eerder verschenen op: https://roodlokjeleest.blogspot.com/2021/01/becoming-michelle-obama.html#more
De drama die zich afgelopen tijd afspeelde in het politieke landschap van Amerika zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn. Terwijl ik laat in de avond en vroeg in de ochtend het nieuws volgde, vond ik (toevallig?) een boek dat ik al erg lang wilde lezen: de memoires van Michelle Obama, in het boek Becoming, of met de afschuwelijk Nederlandse titel ''Mijn Verhaal''. Het boek is ook te vinden als audiobook bij de online bibliotheek en zodoende bevond ik me half lezend en half luisterend in het gezelschap van de voormalige First Lady.

In het boek Becoming neemt Michelle ons mee door haar levensgeschiedenis: hoe ze van van klein meisje, die opgroeit in een eenvoudig gezin in Chicago, groeit tot de meest bewonderde vrouw ter wereld. Verteld in drie delen doet zij de reis uit de doeken. Zo ontdekken we in becoming me over haar opvoeding in het liefdevolle gezin, die samen in een klein appartement leefde en hoe ze uiteindelijk op Princeton belandde. We lezen over een ambitieuze en zelfverzekerde jonge vrouw, maar het komt haar niet allemaal aanwaaien. Zo lezen we ook tegelijkertijd over hoe het is om op te groeien in een achterstandswijk in Chicago tijdens de jaren 70 en om als enige zwarte student in de collegebanken te zitten.

In het tweede deel, becoming us, schrijft ze openhartig over haar eerste jaren in de relatie met Barack. De twee ontmoetten elkaar op het advocatenkantoor waar zij zijn meerdere was en ze al snel een koppeltje vormen. Met de liefde zit het wel goed, maar de politieke carrière van Barack zit zowel hun gezinsleven als haar eigen ontplooiing regelmatig in de weg. Daarnaast is Michelle open over het feit dat ze relatietherapie hebben gevolgd, en een ivf-traject insloegen toen de pogingen tot zwangerschap telkens faalden.

Tot slot lezen we in becoming more over hoe het gezin zich gevestigd heeft in het Witte Huis, de balans tussen moederschap en Michelles publieke rol, de pracht en praal, maar ook de gewone gezinsproblemen die ze meemaken achter de voordeur. Michelle deelt ook haar persoonlijke successen en campagnes bijvoorbeeld rondom het welzijn van kinderen in de Verenigde Staten.

Het boek zelf is erg toegankelijk te lezen, en zit bomvol mooie zinnen om over na te denken. Of je het nu luisterend of lezend tot je neemt, je vliegt met gemak door de ruim 400 bladzijden.

Natuurlijk is dit boek ook een knap staaltje PR-materiaal, en met een Amerikaans sausje overgoten, maar desalniettemin heb ik genoten van Michelles autobiografie, en voel ik me ook geïnspireerd. Michelle Obama is voor mij een voorbeeldvrouw die laat zien dat met een combinatie van ambitie en standvastigheid, maar vooral ook met positiviteit, je ver kan komen. In Becoming vond ik het daarom ook vooral erg mooi hoe ze zowel de maatschappelijke problematiek rondom mensen van kleur, als de persoonlijke perikelen in carrière, het huwelijk en moederschap naar voren bracht. Haar verhaal komt daardoor dichtbij, want er zullen weinig mensen zijn die niks van zichzelf hierin zullen herkennen.
Om het verhaal nu te lezen, in een onzekere tijd, gaf mij weer extra licht en hoop. Ik sluit daarom ook mijn recensie af met haar afsluitende zinnen.

Mijn visie was misschien ongewoon, maar ik denk dat wat ik die jaren heb ervaren, is wat velen hebben ervaren: een gevoel van vooruitgang, de troost van medeleven, het genoegen van het zien hoe onbezongen en ongeziene Amerikanen een beetje licht vinden.

Meer recensies van Dorise van Driel