Ik viel voor de Val van Thomas G.

Dorise van Driel 11 oktober 2020
Voor de Hebban-leesclub las ik het nieuwste boek van Nelleke Noordvliet, een kennismaking met deze schrijfster voor mij.en dat was maar goed ook. Bij aanblik van de omslag stonden mijn nekharen namelijk overeind, want ik heb een hekel aan screeuwende kleuren en letters, terwijl Noordvliet in haar schrijven alle zintuigen prettig doet prikkelen.

We volgen het verhaal dat zich afspeelt na het schandaal omtrent de bekende uitgever Thomas Geel. Na het publiceren van een nogal omstreden boek ´Hedendaags fanatisme.´ Thomas raakt gigantisch in de problemen, en verongelukt niet kort hierna. Zijn vrouw en kinderen blijven achter en proberen op hun manier verder te gaan met het leven. Journalist Joris ziet echter een goedverkopend artikel in de affaire Thomas G. en duikt het dossier, en de levens van Thomas´ nabestaanden in. Via de ogen van o.a.zijn vrouw Isa, zijn dochter Leonie en collega Anne vallen de puzzelstukjes rondom de affaire, maar ook om de persoonlijkheid van Thomas op zijn plaats.

Dit alles vanuit een wisselend vertelperspectief, waarbij je niet alleen via de hoofdstuktitels weet wie er aan het woord is, maar te meer nog door de afwisseling in taalgebruik, emoties en klankkleuren tussen de personages. Isa, die wegvlucht voor alle confrontaties en het verdriet, maar vooral voor zichzelf, heeft zo altijd de neiging gehad tot het pleasen van de mensen om haar heen. Haar dochter Leonie heeft de andere kant van de medaille: zij heeft een muur om zichzelf heen gebouwd, opdat ze maar niet gekwetst wordt. Onder de zichtbare problematiek rondom Thomas, spelen ook andere interessante familiekwesties en karakterontwikkelingen.
Het verhaal, leer je al snel, leent zich ook voor het aanstippen van diverse thema´s. Natuurlijk rondom media-invloeden op Thomas, maar ook over trouw blijven, aan de ander of juist aan je eigen doelen, zoals de journalist Joris of de idealen van Anne. Het boek zette me ontzettend aan het denken, en ik bewonder de gelaagheid die Noordvliet in haar roman neerzette.

Wanneer je eenmaal denkt enigszinds grip op de verhaallijnen hebt, wordt een manuscript van Thomas ontdekt, die hij kort voor zijn ongeluk schreef. Een andere kijk op de zaak, maar ook op zijn karakter komt aan bod. Niets is wat het lijkt en de lezer leert hierbij wat belangrijke lessen omtrent (ver)oordelen van de ander.

De Val van Thomas G is bovenal geen boek om even weg te lezen, zowel door de thematiek als door de lange, beschrijvende en echt literaire zinnen. De natuurbeschrijvingen van Ierland, waar Isa is, komen tot leven en spreken volledig tot de verbeelding. Daarnaast schuwt Noordvliet hierbij het gebruik van erudiet taalgebruik niet, waardoor de minder geoefende, of vermoeide, lezer wordt afgeschrikt. Dat is jammer, gezien ze pleit voor het bereiken van jongeren, en dit boek wellicht eerder drempelverhogend werkt.
Desondanks vond ik het persoonlijk wel heerlijk om me onder te dompelen in de filosofische thematiek en teksten die mijn volledige aandacht behoefden. Ik geef het dus maar eerlijk toe, maar ik viel voor de Val van Thomas G.

Meer recensies van Dorise van Driel