Mag ik ook mee?

DutchHutspot 24 maart 2020
Kinderboekenschrijfster Bibi Dumon Tak is vrijwilligster op de Amsterdamse dierenambulance en beschrijft een jaar lang haar avonturen. Zo gaat ze op hamster jacht in een appartement waarvan de bewoners net uitgezet zijn, redt ze gewonde kwamen en haalt ze katten weg van de gekste plakken en hoogtes. Soms zijn de verhalen grappig, soms hartverscheurend zielig en altijd informatief.
Ieder hoofdstuk wordt afgewisseld met een kort info-blokje over een dier of het werk van de dierenambulance.
Zo leerde ik bijvoorbeeld dat een dierenambulance, hoewel ze wel een oranje zwaailicht hebben, niet door rood mogen rijden of sneller gaan dan de toegestane snelheid, ook niet als er sprake is van spoed. Eventuele boetes komen voor rekening van de chauffeur.

Dit boek is bij uitstek een informatief verhalend boek. Het is in feite een documentaire op papier. De korte hoofdstukken zijn heel geschikt om voor te lezen in de klas als je eens vijf of tien minuten over hebt.
Niet alle kinderen houden van fictie en verzonnen verhalen. Sommige kinderen willen vooral graag dingen weten en voor die kinderen is dit een fantastisch boek.

Het mooie is dat Bibi Dumon Tak heel veel informatie geeft, zonder ooit een betuttelend of belerend toontje te gebruiken. Ze neemt haar lezers heel serieus en gebruikt rustig moeilijke termen die ze vervolgens goed uitlegt. Een aanrader voor ieder kind (en iedere leerkracht) dat geïnteresseerd is in dieren.

Meer recensies van DutchHutspot