Spannend maar ook diep triest

Eefje 25 september 2020
Laura H. keerde in de zomer van 2016 terug naar Nederland vanuit het kalifaat van Islamitische Staat (IS). Persoonlijk heb ik de gebeurtenis rond die periode niet goed mee gekregen, ik was nog wat jonger en niet zo bezig met ‘het nieuws’.

Ik kwam voor de eerste keer in aanraking met de gebeurtenis door het beluisteren van de podcast Laura H. gemaakt door SCHIK. Het verhaal interesseerde me meteen enorm, ik luisterde de podcast in een keer uit. In de podcast komt Thomas Rueb aan het woord, hij schreef een boek over Laura vanuit haar perspectief. Ik kende Thomas wel al van zijn dagelijkse podcast die hij maakt voor de NRC, die ik meestal steengoed vind. Het boek over Laura H. heb ik vandaag uit gelezen.

Vanuit het veilige Nederland vertrekken naar het onrustige Syrië is voor de meeste Nederlanders niet te begrijpen, toch deed Laura het op een jonge leeftijd met twee kleine kinderen en haar man Ibrahim I. Thomas weet je zo in de gedachten gang van Laura mee te sleuren dat je heel goed kan inleven met betrekking tot waarom Laura met haar persoonlijkheid en kwetsbaarheid als het ware is meegesleurd in wat voor haar een sprookjeswereld zou worden. Het lijkt bijna een fictief verhaal zo hoog is de spanning in het boek, wanneer je dan weer tot de realisatie komt dat Laura dit alles echt heeft meegemaakt wordt het een diep triest en aangrijpend verhaal.

Of het verhaal echt zo is gebeurd als dat Thomas het heeft omschreven weet ik niet. Ik denk wel dat het enorm goed is om eens een boek met betrekking tot radicalisering te lezen. Je gaat het nooit begrijpen maar ik kan me persoonlijk wel makkelijker verplaatsen in Laura en de keuzes die ze heeft gemaakt. Met alle negatieve media-aandacht vind ik het ook meer dan terecht dat deze zijde van het verhaal ook een podium verdiend.

Meer recensies van Eefje