Kippenvel tot aan het dankwoord

Eefje 03 juli 2020
Echo is een boek de Nederlandse Thomas van Olde Heuvelt. Het boek speelt zich grotendeels af in de Zwitserse Alpen. Nick Grevers beklimt samen met zijn klimmaatje Augustin de berg Mont Maudit (ik heb het opgezocht de berg bestaat echt). De vertaling van Mont Maudit is ‘vervloekte berg’. Dat is ook wat Olde Heuvelt heeft geschreven een boek over een vervloekte berg.

Augustin overleeft de beklimming van de Maudit niet, echter komt Nick niet alleen terug van zijn gruwelijke beklimming…

Olde Heuvelt is enorm bekend geworden door zijn boek HEX. Ik ga je eerlijk opbiechten, ik heb het nog niet gelezen en misschien maar goed ook. Na een succesvol boek heb je soms iets te hogen verwachtingen van een schrijver, ik ging er daarentegen juist blanco in.

Het boek is afschuwelijk. Afschuwelijk goed maar ook afschuwelijk eng. Olde Heuvelt heeft me van het begin tot het einde kippenvel gebracht (ja, zelfs bij het dankwoord). Het is heel gewaagd om in een thriller niet een persoon maar een natuurlijk object als ‘boze kracht’ te nemen, dit maakte het verhaal in het midden soms ietwat verwarren maar op het eind viel alles op zijn plek.

‘’Achter je lag die berg. Je voelde zijn invloed met onzichtbare vingers naar je uitstrekken. Waar je ook ging, hij zou je blijven achtervolgen, zoals gletsjerwater in beekjes naar rivieren stroomde en uiteindelijk een half continent verder kon uitmonden in zee, waar je als willekeurige zwemmer ineens in een koude stroom terecht zou komen en onbehaaglijk zou rillen.’’ (Pagina 366).

Los van het onderwerp van het griezelverhaal vind ik ook de personages erg gewaagd. Sam, de vriend van Nick, is namelijk nogal aanwezig in het boek. Soms iets te aanwezig, maar het hoort gewoon bij het verhaal. Doordat het boek niet zoveel personages kent gaat Olde Heuvelt namelijk ook diep in op de verschillende personages.

Dus zin in het lezen van een boek en zin in een nachtje griezelen ineen? Dan weet je nu welk boek je moet kopen.

Meer recensies van Eefje