Eeke Hebban Recensent

Een emotionele schrijfreis. Zo valt de reis van Stijn en Philip te beschrijven. Philip nodigt Stijn uit om met hem mee te gaan naar het Amerikaanse Oregon, om daar in een boshuisje lekker ieder aan hun roman te gaan werken. De vrienden kennen elkaar al uit hun studententijd en Philip heeft inmiddels een vrouw en een kind. Stijn daarentegen is net weer alleen na een verbroken relatie.
Erg aangenaam vindt Stijn het niet in het huisje in Amerika, eerder unheimisch. Het schrijven gaat ook niet echt denderend. Vervolgens doet Philip ook steeds raadselachtiger waardoor het Stijn steeds minder lekker komt te zitten. Hoe goed kent hij zijn vriend eigenlijk? En zichzelf?

Heel treffend weet Jori Stam ons mee te nemen in het leven van Stijn, en dan vooral in zijn liefdesverdriet. Nergens sentimenteel, steeds blijft het realistisch, maar tegelijkertijd gevoelig. We lezen het hele verhaal vanuit Stijns perspectief, en hij blijkt geen betrouwbare verteller. Op sluwe wijze weet de auteur ons in verwarring te brengen, want wat is nu waar, wat gebeurt alleen in het hoofd van Stijn, of zijn bepaalde dingen soms een geschreven verzinsel, voer voor het boek dat Philip aan het schrijven is? Heel subtiel komt men te weten dat de zaken mogelijk anders blijken te liggen dan men aanvankelijk dacht. Misschien gaat het daar ook niet om. Hoe dan ook, je voelt zeker sympathie voor de hoofdpersoon, en gaat erg met hem meeleven.De karakters in dit boek zijn allen mooi uitgewerkt, zowel dat van Stijn als van Philip als van de ex van Stijn. Hierdoor zit de lezer al gauw helemaal in het boek. Daarnaast is het verhaal ook vlot geschreven en leest het lekker weg.

Verwacht geen afgerond einde, sommige vragen zullen onbeantwoord blijven. Niets zo verraderlijk als de geest, immers. Wie zich daaraan kan overgeven heeft aan Oregon een heel mooi boek. Laten we hopen dat er gauw nieuw werk volgt van deze veelbelovende auteur.

Reacties op: Emotionele schrijfreis

Oregon - Jori Stam
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 12,99