"Net niet bijzonder" thriller

Eeke 07 mei 2020
Vuurland is een thriller zoals er (te) veel zijn; af en toe wat spanning, een goed verhaal, intrigerende personages.
Bijzonder wordt het echter nergens, er zijn veel betere (Scandi)thrillers!

De thriller begint veelbelovend met een intrigerende scene van de hoofdpersoon, Vanessa Frank. Een personage waarover je als lezer graag veel meer te weten zou willen komen, want ze laat je in raadsels achter en de karaktertrek die we te zien krijgen belooft nogal wat. Helaas zakt meteen daarna de spanning weg en deze komt niet meer terug tot vlak voor het einde. Ook Vanessa's karakter wordt niet meer echt uitgewerkt, een gemiste kans! Het verhaal kabbelt maar zo'n beetje voort, en als er al spannende scènes zijn zijn die van korte duur. Pas aan het eind van het boek komen er weer wat flink spannende momenten. Maar dan moet je het als lezer wel tot dan redden. Het valt te vrezen dat velen dan al zijn afgehaakt.

Daarnaast komen er veel personages voor in het boek, waarvan bij een aantal de vraag is of ze wel opgevoerd hadden moeten worden, omdat het vooral in de eerste helft van het boek nogal een wirwar aan personages is. Tel daarbij op dat de perspectiefwisselingen elkaar in rap tempo opvolgen, en je begrijpt dat je je hoofd er heel goed bij moet houden. Het wordt een beetje pittige kost op deze manier. Het is zelfs verstandig bijvoorbeeld een schema bij te houden wie wie is en wie op welke manier met wie verbonden is. Dat is toch niet helemaal wat je bij een thriller verwacht?

Heeft deze thriller dan geen goede punten? Jazeker wel! De spannende scènes aan het eind van het boek, de thema's, die deels verwijzen naar waargebeurde zaken uit het verleden. Bepaalde personages die goed uitgewerkt zijn (de vrienden Ivan en Nicolas leren we bijvoorbeeld heel goed kennen), en een sterk verhaal. Men leert en passant ook nog wat over een bepaald stukje geschiedenis. Voor een écht goede, bloedstollend spannende Scandithriller zal men iets anders ter hand moeten nemen, maar als tussendoortje voor mensen die ook nog wat over de geschiedenis of Zuid-Amerika willen leren is Vuurland een prima keus. Dit is het eerste deel uit een serie, wellicht dat de beginnersfouten er na dit deel uit zijn en dat de spanning in deel 2 bijvoorbeeld veel sneller op gang gaat komen. Dat is dan wel een vereiste om gegrepen te gaan worden door deze Vanessa Frank-reeks!

Meer recensies van Eeke