Beklemmende eilandsfeer

Eeke 07 mei 2022
In 'Het water bewaart ons' lezen we het verhaal over twee geliefden die wonen op een eiland dat nogal afgesloten is van de buitenwereld. Het geloof speelt daar nog een belangrijke rol, en tradities worden in ere gehouden. Van verandering en vernieuwing zijn de eilanders ook nogal wars. De vrouw van het stel, Elsa, komt van buiten het eiland en heeft al heel wat moeten veranderen en zich enorm moeten aanpassen om 'gedoogd' te worden. De man van het stel, Age, worstelt met zichzelf en het eiland dat hij ziet veranderen. De verhoudingen komen nog meer op scherp te staan wanneer het stel na een tripje naar het vasteland een 'vreemdeling' meeneemt naar het eiland die zich nogal apart gedraagt. De spanning bouwt zich op, en niet alleen tussen Age en Elsa, maar onder meer eilanders. Vervolgens ontvouwt zich een spannend, beklemmend verhaal.

Haro Kraak weet in dit boek de beklemmende sfeer van een eiland dat vasthoudt aan het verleden en tradities goed neer te zetten en de lezer zo het verhaal in te zuigen. Daarnaast wordt tegelijkertijd spanning opgebouwd. Het vlotte taalgebruik zorgt ervoor dat het boek lekker doorleest. De relaties tussen Kasper (de vreemdeling) en Elsa en Age worden treffend beschreven, evenals hun gevoelens en gedachten. Essentiele vragen als 'Hoe goed kun je een ander nu echt kennen?', 'Wat is vertrouwen, wat is loyaliteit?' worden in dit boek aangestipt, evenals het trouw blijven aan jezelf en je eigen idealen. Geen lichtzinnige kost, maar nergens wordt het echt zwaar. Met 'Het water bewaart ons' waan je je op het fictieve eiland, en leef je mee met de eilanders terwijl je toch ook op afstand kunt blijven staan kijken.

Meer recensies van Eeke