Intrigerend psychologisch spel

Eline Smets 13 april 2020
4,5 sterren voor dit boek.
Kwijt is een van de boeken die ik gelezen heb naar aanleiding van een persoonlijke challenge om alle vijftien boeken op de longlist te lezen.
Het gegeven geheugenverlies kan op vele manieren behandeld worden in een boek. In dit geval koos de auteur voor een type van geheugenverlies dat de patiƫnt doet ontwaken met een bepaalde periode in zijn of haar leven die ontbreekt, alsof je gaat slapen op punt A en ontwaakt op punt B zonder te weten wat er in die tijdspanne is gebeurd.
Zo ook het hoofdpersonage Jim, die precies twee jaar kwijt is en in die tussenperiode alles is verloren wat hij kende en liefheeft. Zijn vrouw is uit zijn leven verdwenen en zijn zoon - intussen bijna achttien jaar - haat hem uit het diepste van zijn hart. Jim is zelf in die twee jaar ook volledig veranderd en moet nu uitzoeken wat er precies gebeurd is, gezien niemand dat echt lijkt te weten.
Kwijt is een psychologische thriller die het moet hebben van de relaties, de conflicten en vooral het mysterie. De auteur neemt je mee doorheen een spannende trip en een schokkende conclusie. Vooral de laatste hoofdstukken zijn ontzettend intrigerend en zorgen dat je het hele boek moet herlezen, puur om de details te ontdekken die voordien verborgen lagen.

Meer recensies van Eline Smets