Verknipt is de juiste titel

Eline Smets 25 september 2022
Ik weet niet hoe ik deze recensie goed moet schrijven zonder teveel spoilers weg te geven, maar bij deze een poging. Sandra J. Paul is auteur van psychologische thrillers, en met elk nieuw boek bewijst ze des te meer dat dit genre voor haar op maat is geschreven. Met Kwijt, Mijn Waarheid en Paniek bewees ze al eerder dat ze een meester is in het vertellen van verhalen die totaal niet zijn wat ze lijken te zijn.
Verknipt gaat over Zoey, een zwangere vrouw die gelukkig getrouwd is en een bloemenzaak heeft op Staten Island, New York. Op een dag wordt die zaak overvallen en blijft Zoey letterlijk met niets achter. In plaats van dat het trauma haar en haar man dichter bij elkaar brengen, vervreemden ze steeds meer van elkaar. Zoey is erg eenzaam, tot ze op een regenachtige dag Vivian ontmoet, haar nieuwe overbuurvrouw. De twee klikken meteen met elkaar, en voor Zoey voelt het aan alsof ze iemand heeft gevonden op wie ze kan steunen. Maar Vivian is een eigenaardig persoon. Op een avond wordt Zoey aan de deur gezet door haar echtgenoot Philip, waarna ze haar intrek neemt in een flat die haar door Vivian wordt aangeboden. Vanaf dan loopt het helemaal mis. Philip lijkt haar niet los te kunnen laten. Hij duikt te pas en te onpas opnieuw op in haar leven, en controleert haar hele doen en laten. Intussen pusht Vivian Zoey om de banden met haar man voorgoed te knippen.
Verknipt is een boek waarin zoveel eigenaardigheden gebeuren dat ik regelmatig me zat af te vragen wat hier in godsnaam aan de hand was. En dan komt dat einde en heeft het me compleet verbijsterd achtergelaten, met een vreemde drang om het meteen weer opnieuw te lezen in zijn gehele context. Verknipt is een verhaal dat zal blijven nazinderen, maar zoals gezegd, teveel spoilers weggeven zou doodzonde zijn. Voor mij een nieuwe topfavoriet in het al indrukwekkende palmares van deze auteur, naast Mijn Waarheid.

Meer recensies van Eline Smets