Bijzonder origineel

Eline Smets 28 oktober 2020
Het eerste wat opvalt bij Mijn Waarheid is hoe dik het boek is. Geen wonder, met twee verschillende boeken die elk een eigen beeld scheppen over wat er aan de hand is.
Twee neven, Nathan en Elias, zijn hun leven lang beste vrienden, zelfs wanneer Elias naar Amerika verhuist en Nathan de wereld rondreist. Op de huwelijksdag van Elias loopt het echter compleet mis. Zijn bruid, Natalie, sterft door van een berg te vallen tijdens een fotoshoot. De twee mannen zijn de enige getuigen, en vertellen elk hun eigen versie van de feiten. Maar één van hen liegt.
De "voorzijde" van het boek begint bij Nathan (dit heb ik als eerste gelezen), de "tweede voorzijde" - want eigenlijk is er geen achterkant omdat ook hier dezelfde cover, weliswaar in spiegelbeeld, te zien is, verhaalt wat Elias heeft beleefd.
De echte en volledige waarheid bevindt zich in het midden van het boek.
Bij het lezen van één versie word je automatisch meegezogen in het verhaal van dat personage, maar evengoed gebeurt dit bij de andere versie, waardoor de lezer een zekere bevooroordeling krijgt tegenover het andere karakter. Dit maakt het voor de lezer intrigerend en spannend genoeg om mee te puzzelen.
Verwacht geen ijzingwekkende, nagelbijtende thriller, maar een trip binnen de psychologische leefwereld van personages die zo goed zijn opgebouwd dat elke handeling geloofwaardig is. Het omkeren van het boek alleen maakt van dit boek een uniek experiment. Topper van een boek.

Meer recensies van Eline Smets