Het geheim van een YouTube-ster

Eline Wilde-Noijen 09 januari 2021
De boekenreeks - Het geheim van - is gestart in 2002, tot nu toe zijn er meer dan 40 titels verschenen. De verhalen worden geschreven op AVI-niveau door verschillende kinderboeken schrijvers zoals Anna Woltz, Mirjam Oldehave. In ieder boek komt een geheim voor: een zielig, spannend, mysterieus of griezelig geheim. Ook kinderen kunnen hun eigen - Het geheim van - verhaal schrijven en opsturen naar de uitgever. Uit de inzendingen wordt het beste verhaal gekozen dat vervolgens door een echte auteur wordt herschreven en gepubliceerd wordt.

En dit keer was het de beurt aan Myron van der Velden om - Het geheim van de YouTube-ster te schrijven. Het is het tweede boek wat ik van Myron lees en het heeft me niet teleurgesteld.

Flo is het zusje van Iris. Iris, met 150.000 volgers op YouTube. Iris, die naar filmpremières mag. Iris, die overal herkend wordt. Iris, die geen normale gesprekken met Flo meer kan voeren, omdat ze altijd een vlog aan het maken is. Flo wordt er gek van. Alles draait om Iris. Zelfs haar eigen moeder lijkt te zijn vergeten dat Flo überhaupt bestaat. Maar Flo kent Iris’ geheim. Wat gebeurt er als ze haar zus online ontmaskert? Dan vergeten ze vast nooit meer wie Flo is....

Vanaf de eerste bladzijde neemt Flo je aan de hand mee hoe het is om een beroemde zus op social media te hebben en hoe het is om de jongere zus te zijn. Ze laat zien dat het niet altijd leuk is.

Het boek laat ook heel goed zien wat de invloed is van social media. En wat daar de voor- en de nadelen van kunnen zijn. Het boek is van deze tijd en herkenbaar voor de jeugd. Daardoor leest het heel makkelijk. Zo wordt er op een luchtige manier aandacht besteed aan belangrijke onderwerpen.

Niet alleen social media komt aan bod, maar ook de rolverdeling binnen het gezin en vriendschap. Het boek laat goed zien dat wanneer je iets dat doet ook gevolgen heeft. En niet alleen in negatieve zin.

Ik kan dit boek aanraden aan de kinderen tussen de leeftijd van 8-11 ongeveer, maar ook zeker aan ouders en liefhebbers van jeugdboeken.

Denken jullie nu, na het lezen van dit boek, ik heb ook een te gekke verhaallijn in mijn hoofd? Ga dan snel naar HetGeheimVan.nl en kijk daar snel voor de voorwaarden. Misschien wordt jouw verhaal wel gekozen!

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen