It starts with us

Eline Wilde-Noijen 09 november 2022
Als Lily en haar ex-man Ryle een goed co-ouderschapsritme gevonden hebben, staat plotseling haar eerste liefde, Atlas, tegenover haar. Het leven heeft hem gevormd en hij heeft littekens, maar hij is Lily nooit vergeten.

Lily is blij dat de tijd voor één keer in haar voordeel werkt. Als Atlas haar op een date vraagt, zegt ze meteen ja. Maar hoewel ze gescheiden zijn, is Ryle nog steeds een groot deel van Lily’s leven. En hij ziet Atlas niet graag met zijn ex-vrouw en dochtertje….

It starts with us is het tweede deel in de duologie over Lily en Atlas. En wat een verhaal weer. Waar Colleen met het eerste deel de harten van menig lezer breekt, lukt het haar hopelijk om de harten in deel twee weer te lijmen.

In het eerste deel leer je vooral Lily kennen; hoe zij Atlas vroeger heeft leren kennen, maar ook hoe haar jeugd was, hoe zij neurochirurg Ryle leert kennen en dat hun relatie niet altijd helemaal vlekkeloos verloopt.

In dit deel lees je vooral dat Lily en Ryle niet meer bij elkaar zijn en dat zij daarin samen hun weg in proberen te vinden. Maar ook is Atlas weer terug in Lily’s leven en dat valt niet helemaal in goede aarde.

“Als ik hem weer aankijk, ziet hij de tweestrijd in mijn gezicht. Hij antwoordt met een geruststellende blik. We zeggen niet veel, maar de non-verbale aanwijzingen die we elkaar geven, zeggen genoeg. Mijn ogen verontschuldigen zich voor de stilte van de afgelopen vierentwintig uur, hij laat me zwijgend weten dat het goed is, we vragen ons allebei af hoe het verder zal gaan.”

De hoofdstukken wisselen tussen Lily en Atlas en dat vind ik wel fijn lezen. Zo leer je Atlas ook beter kennen. Je weet waar hij nu staat in het leven, maar ook wat het verhaal achter de jonge Atlas was. En hoe hij de momenten met Lily beleefd heeft. In het eerste deel heb je gelezen hoe Lily de momenten met de dakloze Atlas beleefd heeft.

Colleen weet de personages altijd heel realistisch neer te zetten. Waardoor je je makkelijk in kunt leven en alle gevoelens en emoties voelt die de personages ook voelen. En eigenlijk heeft It starts with us wel all the feels vind ik. Want Lily voelt zich boos, angstig, verdrietig maar aan de andere kant ook liefde, blijdschap en geluk.

Waar het in het eerste deel vooral bol stond van alle drama, is dat in dit deel wat minder maar dit deel maakt het verhaal eigenlijk helemaal af. Alle losse eindjes en vragen en dromen worden in dit boek wel beantwoord.

“Ik zal nooit begrijpen hoe mannen een vrouw zoiets kunnen aandoen. Hoe een mens dat een ander mens kan aandoen. Een mens van wie ze verondersteld worden te houden en die ze zouden moeten beschermen. Ik vind het onbegrijpelijk.”

Waar ik geniet van sommige personages, zoals Theo, de zoon van Atlas’ werknemer. Atlas heeft daar de meest interessante en wijze gesprekken mee. Dat laat je glimlachen.

Ik heb beide boeken 5 sterren gegeven en ik denk dat dit tot nu toe mijn favorieten van Colleen zijn. Ik heb zo meegeleefd met Lily en mét Atlas. Waar ik in het eerste deel meegesleurd werd in alle drama voelde ik me weer verliefd(geliefd) in het tweede deel. Ik kan ze alleen maar aanraden. LEES DEZE BOEKEN!

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen