Kiezen of delen?

Eline Wilde-Noijen 01 februari 2024
Al zolang Sascha Raafs zich kan herinneren, is keuzestress haar middle name. Hierdoor heeft ze nog nooit een studie afgemaakt, breekt het zweet haar al uit bij een uitgebreide menukaart en lijkt een serieuze relatie niet voor haar weggelegd. Wanneer ze besluit om Negen Levens, het kattencafé van haar familie, over te nemen, lijkt ze eindelijk haar doel te hebben gevonden. Alleen moet ze nog wel even bewijzen dat zij de geschikte persoon is voor de baan.

Juist op het moment dat dit lijkt te gaan lukken, krijgt ze te maken met de volgende uitdaging: ze wordt verliefd, op twee personen tegelijk. Wanneer ze gedwongen wordt om te kiezen, staat ze voor een onmogelijke opgave. Gaat ze voor de uitbundige, verleidelijke Nena of voor de zorgzame, reislustige Leander? Wat betekent dit voor haar toekomstplannen? En is in dit geval de veilige keuze wel de juiste?

Kiezen of delen is het tweede deel van de Purrfecte Match serie van Brenda Broekhart. Het eerste deel, Katzwijm, gaat over Didi Wantsum. Zij is de beste vriendin van Sasha, die de hoofdpersonage is van Kiezen of Delen. Wat ik eigenlijk meteen leuk vind, is dat je Didi nog regelmatig tegenkomt in dit boek.

In Kiezen of delen leren we Sasha dus kennen. Ik vind haar een leuke personage en wat haar leuk maakt, is dat zij niet perfect is. Zij vindt het lastig om keuzes te maken. Minder belangrijke keuzes zoals welke pizza wil ik eten, maar ook belangrijke keuzes zoals met wie ik het allerliefste samen zijn?

We volgen Sasha’s reis wat betreft negen levens, maar ook wat betreft haar liefdesleven. De auteur heeft dit mooi beschreven. Het is makkelijk om je in Sasha in te leven. Welke keuzes gaat ze maken? En vooral ook wie gaat ze kiezen?

“Allebei zijn het prachtige mensen die ik het liefst voor altijd graag dicht bij me zou willen houden, maar dat is geen optie. Ze zijn allebei de helft van de kleuren uit mijn verfdoos van vroeger waar ik nooit uit kon kiezen. Alles bij elkaar gooien gaat niet; ik heb zelf gezien dat dit eindigt in een smurrie waarin elke kleur verloren gaat.”

Wat ik extra leuk vond is dat ook hier weer een aantal katten centraal staan en een eigen avontuur beleven. Ik vind het leuk om daarover te lezen. Zeker sinds wij zelf een kat hebben.

Het boek krijgt van 3,5 sterren, afgerond naar 4 sterren. Want ik heb me goed vermaakt met dit boek, maar soms miste ik een beetje diepgang. Dat had het voor mij nog mooier gemaakt.

Kiezen of delen is een vlotte feelgood met vermakelijke personages en situaties, waar je vanaf de zijlijn meeleeft.

En heel benieuwd naar een volgend deel in deze Purrfect serie van Brenda. Ik zal in elk geval een volgend boek zo weer oppakken.

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen