Wedden dat je hem leuk vind?

Debby haat files. En deadlines. En haar overvolle agenda. Dus wat houdt haar nog in de grote stad? Ze sluit een weddenschap af met haar zus Hilde: wie als eerste een mooi huis vindt - waar dan ook in Nederland - bepaalt in welk dorp ze gaan wonen. Hilde vertrekt als eerste naar het Brabantse platteland, waar ze met haar man en kinderen een monumentaal pand koopt. Debby tikt kort daarna een oude boerderij op de kop. Het is een opknappertje, maar met genoeg ruimte voor haar droom: een alpacaboerderij!

Haar nieuwe leventje blijkt echter toch niet zo idyllisch als gehoopt. Vijandige dorpsbewoners, een nukkige alpacafokker en onverwachte verrassingen uit het verleden zorgen voor aardig wat oproer in het eens zo rustige dorp. En dan is er ook nog die ontzettend leuke dierenarts...

Al meteen in hoofdstuk een maak je kennis met Debby en haar zus Hilde. En ik denk dat de gezinssituatie van Hilde en haar man Pieter voor velen herkenbaar is. En daarbij leest het boek gelijk heerlijk weg, alsof je Debby en Hilde al veel langer kent dan net één hoofdstuk.

“Je zou de alpaca’s moeten keuren, niet mij. Hij haalt zijn blik niet van de alpaca’s af, maar er verschijnen lachrimpeltjes bij zijn ogen.” - blz 104 -

Het boek word verteld vanuit Debby’s perspectief. En hoe zij dit avontuur beleeft. Je weet eigenlijk al wel hoe het boek gaat eindigen. Maar ondanks dat zitten er nog aardig wat twists in wat het lezen extra leuk maakt. Zoals die vijandige dorpsbewoners die zorgen voor flink wat oproer in het rustige Brabantse dorp.

Ook Hildes verhaal wordt verteld via Debby, en dat vond ik een leuke toevoeging. Omdat je anders met te veel vragen blijft zitten. Daarnaast zijn er minder leuke personages in het boek te vinden zoals bijvoorbeeld Stijn. Maar er zijn veel meer leuke personages te vinden in het boek. Zoals Rogier, de knappe dierenarts. Of Abel, zoontje van Tim & Roos. Maar als je wil weten wat hun verhaal in het boek is, dan zul je het toch zelf moeten ontdekken.

“Ik ken Rogier amper, wat weet ik nou van hem? Ik bedoel, voor hetzelfde geld is hij een of andere notiore vreemdganger, heeft hij gigantische stinkvoeten, of kun je vlechtjes maken van zijn rughaar. Gruwel.” - blz 227 -

Zwijmelgehalte - check. Drama - check. Humor - check. Leuke personages - check. ALPACA’s - check. Na het lezen van dit boek wil je naar een alpacaboerderij of je wilt er zelf eentje starten met minimaal 3 alpaca’s.

Wat ik tof vind aan de boeken van Marijke is dat zij zo beeldend kan schrijven. Je hebt het idee dat je zelf verhuist bent naar het Brabantse platteland en daar rondloopt tussen de alpaca’s.

Ben je nog op zoek naar een fijne feelgood voor in de tuin, op vakantie, of gewoon omdat het kan? Lees deze en je wordt er helemaal blij van!

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen