elinevandm 28 juni 2020
Onhoudbaar was het eerste boek dat ik las van Linwood Barclay. Iemand die toch wel redelijk bekend is in het schrijverswereldje en onder de thrillerlezers. Ik was dan ook benieuwd wat zijn schrijfstijl en aanpak zou zijn en besloot om dit boek te lezen. Het is het verhaal dat me het meeste aansprak van diegene die hij al geschreven heeft en dus was voor mij de tijd rijp om me er ook eens aan te wagen. De goede ratings die ik zag passeren, beloofden veel goeds.

Toch was ik minder overtuigd. Ik vond het verhaal eerder vlak geschreven, nogal droog en veel spanning vond ik er niet inzitten. Het leek eerder een opsomming van feiten die werden meegedeeld en pas hier en daar was er een vleugje spanning te bekennen. Dat nagelbijtende gevoel en de drang om door te lezen ontbraken bij mij in grote mate. Het verhaal beloofde veel goeds door de korte omschrijving op de omslag, maar binnenin ontdekte ik al gauw dat Barclay toch minder mijn soort schrijver is.

Cal Weaver en Barry Duckworth krijgen elk een zaak voorgeschoteld die eerder bizar is. Een jongen die nog nooit iets verkeerd heeft gedaan, wordt ontvoerd en wordt enkele uren later weer wakker met een onheilspellende boodschap op zijn rug. Daarnaast maken we kennis met Jeremy die een meisje doodgereden heeft en die niet naar de gevangenis moet door een uiterst uitgekiende strategie te volgen in de rechtbank. Die leverde hem al snel de bijnaam Big Baby op en nu is hij als het ware een stuk opgejaagd wild. Het is aan deze twee mannen om alle losse elementen op te speuren en de veiligheid te garanderen van hun slachtoffers.

Wat mij betreft, zal ik niet meteen nog een boek van Barclay openen. Er zijn zoveel andere schrijvers die me al meteen bij mijn nekvel grijpen vanaf de eerste paar bladzijden en dat gevoel miste ik hier echt wel! Daarom een score van 3 sterren.

Meer recensies van elinevandm