Herinneringen ontward door Ruby Dhal.

Eerst en vooral een dikke merci aan Mus omdat zij de imprint Muse hebben opgericht. Onder de overkoepelende hashtag #musepoetry verschijnt er poëzie van en voor vrouwen. Allemaal om ter mooist vormgegeven, zo ook Herinneringen ontward.

Soms wordt dit soort poëzie oneerbiedig Instagram-poëzie genoemd; en ok dat is het ook maar het is zo veel meer dan dat. Voor sommige mensen kan het een opstapje zijn naar meer gedichten, die niet online verschijnen maar enkel, lekker ouderwets, op papier. Voor anderen blijft het bij poëzie op hun schermpje. Ook goed. Daar ontdek je dan misschien Ruby. Tussen haakjes: vertalingen van poëzie zijn nooit zo goed als de oorspronkelijk versie, als de vertaling je dan toch nog raakt is dat een teken dat iets echt goed is.

‘Poezië en proza als brandstof voor je hart en kalmering voor je ziel.’ Dit lees je op de binnenflap en dat maakt Dhal ook waar. Onderverdeeld in de thema’s: ervaring, liefde, pijn en helen komen zeer korte gedichten (9 woorden) tot pagina vullend proza aan bod. De ene tekst raakt je al meer dan de andere maar dat is meestal zo. Dat heb ik met Atticus en Rupi ook, om maar enkele namen te noemen waar deze bundel aan doet denken. Ik heb het trouwens ook bij Herman, Jotie en Charlotte…

Ik heb een stuk of 10 gedichten aangeduid die me echt hard hebben geraakt, waar ik er wel nog eens een paar van zal delen op mijn Instagram en die ik geregeld ga herlezen. Omdat ze me een hart onder de riem steken en een glimlach op mijn gezicht toveren. Omdat ze me doen voelen dat ik niet alleen ben. Dus dank u Ruby!

En nu ga ik zelf wat poëzie schrijven…

Reacties op: #musepoetry

herinneringen ontward - Ruby Dhal