Aangrijpend

ElsDeveuster 06 november 2023
Een heel persoonlijk boek dat mij toch erg aangegrepen heeft.
Het gaat over een periode die ikzelf bewust heb meegemaakt. Ik herinner mij nog de nieuwsuitzendingen, preventiecampagnes, het gespreksonderwerp : AIDS. De jaren tachtig, begin jaren negentig.
Zelf een tiener, puber zijnde in die periode. Begin jaren negentig, hoe we werden voorgelicht op school. Dat we uiterst voorzichtig moesten zijn en onze voorzorgsmaatregelen moesten nemen bij seksueel contact, niet alleen om niet zwanger te worden maar zeker ook om niet besmet te geraken. Later ging ik verpleegkunde studeren, daar ook weer vele waarschuwingen, oplettendheid wanneer je met lichaamsvochten in aanraking kwam, prikaccidenten die je meteen heel ongerust maakten en waar je snel en alert moest op reageren.
Anthony Passeron brengt een heel persoonlijk verhaal van zijn oom die besmet geraakt en wat het teweeg brengt in de erg gesloten gemeenschap, zijn gezin. Het verdriet, de schaamte. Heel aangrijpend verhaal afgewisseld met een kijk op het wetenschappelijk onderzoek in de beginjaren en de invloed van Franse wetenschappers. Dat laatste heb ik bijgeleerd uit dit boek dat Franse wetenschappers heel baanbrekend werk hebben verricht.

Meer recensies van ElsDeveuster