Lezersrecensie

Verrukkelijke verraders

ElsDeveuster 16 juli 2023
Ik kwam dit boek toevallig op het spoor, hoewel ik de auteur een beetje ken, door het lezen van een vermelding in een tijdschrift. Heb er dan wat over opgezocht en concludeerde : dit boek moet ik lezen.
Je kent de auteur ? Vraagt u zich af. Erik Thys is naast schrijver, musicus, kunstenaar in de eerste plaats psychiater. Als student sociale verpleegkunde deed ik stage en later ging ik er werken in de Vlaamse Brusselse psychiatrische instelling alwaar hij psychiater is.
Ik spreek over midden jaren negentig van vorige eeuw. Na 1999 nam mijn professionele carrière en persoonlijk leven een andere wending. Ik verhuisde van de streek rond Brussel naar het noorden van Belgisch Limburg, stichtte een gezin en verloor de zeer getalenteerde psychiater uit het oog.
De tweede reden waarom ik dit boek graag wilde lezen is omdat Brussel er een hoofdrol in speelt. Mijn grootouders aan moeders kant vestigden zich in Brussel midden jaren dertig. Afkomstig van de streek rond Leuven bouwden zij na hun huwelijk hun leven op in Brussel. Ze kregen er kinderen startten hun eigen zaak op. Die periode komt uitvoering aan bod in het boek.
Brussel ligt me nauw aan het hart. Ik vertoefde er vaak in mijn kinder- en jeugdjaren, liep er school, startte er mijn carrière en woonde in de groene rand erom.
Dit boek gaat over Lucienne en Edouard Didier een glamoureus koppel behorende tot de high society van Brussel tijdens de roaring twenties en de zorgwekkende jaren dertig.
In 1996 koopt de auteur een huis in Elsene. Een feit waarvan ik weet had. Het is de beeldend kunstenaar Jacques Talmar die het huis bewoonde sinds 1947 en het doorverkocht aan Erik Thys en zijn gezin. Een huis met een ongelooflijke geschiedenis want het behoorde daarvoor toe aan het koppel Didier die er voor de tweede wereldoorlog tal van politici, academici, kunstenaars en schrijvers ontving in de salons die ze organiseerden. "Het koppel is actief in een beweging voor een verenigd Europa. (...)" Er komen nazi's over de vloer en ze richten met nazigeld een uitgeverij op met een filiaal in Parijs. Hoe ze hier toe kwamen welke bekende personen ze frequenteerden, de mogelijke psychologie die hen hiertoe bracht, leest u in dit boek.
Het moet een immens werk geweest zijn om dit verhaal te reconstrueren. Het vroeg enorm veel opzoekingswerk, zie de lange bibliografie achteraan in het boek.

Een aanrader voor wie van geschiedenis houdt, voor wie interesse heeft voor de Tweede Wereldoorlog, voor wie van Brussel houdt, voor wie meer wil weten over een tot nu toe onverteld verhaal uit de Belgische geschiedenis.

Meer recensies van ElsDeveuster

Gesponsord