Kijk ons dansen

ElsDeveuster 19 augustus 2023
Kijk ons dansen is het tweede deel van een trilogie "Het land van de anderen" waarvan eerder "Mathilde" verscheen. De boeken kunnen los van mekaar gelezen worden en zijn geïnspireerd op Slimani's Marokkaanse familiegeschiedenis waarbij in Kijk ons dansen de focus op Aïcha ligt. Zij krijgt de kans om geneeskunde te gaan studeren in Frankrijk. Aïsha is gebaseerd op Slimani's eigen moeder.
Leïla Slimani die op haar achttiende met haar ouders naar Frankrijk emigreerde.
We volgen de dagelijkse beslommeringen van de familie Belhaj. De Marokkaanse vader en Franse moeder die de boerderij runnen. Broer Selim die niet graag studeert en zijn weg aan het zoeken is en bij een hippiegroep belandt. Selma, tante van Aïcha die haar grote liefde moet verlaten omdat ze ongehuwd zwanger geraakt en in een ongelukkig, gedwongen huwelijk terecht komt.
Dit alles tegen de achtergrond van historische, belangrijke gebeurtenissen. Slimani weeft het allemaal door de personages hun leven door.
Als lezer krijg je de geschiedenis mee van het naoorlogse Marokko dat in 1956 onafhankelijk werd. De politieke (wan)toestanden die een impact hebben op de bevolking die post kolonisatie gewrongen geraken tussen twee werelden. Die van vrijheid en tradities. En allemaal over de generaties heen krijgen ze ermee te maken.
Het is een interessant vlotlezend boek. Je krijgt veel mee van de Marokkaanse geschiedenis, toch mist het soms wat diepgang. Een persoonlijke visie noch kritiek wordt prijs gegeven. Was er gekozen voor een ander vertelperspectief dan de alwetende verteller had dat meer kansen geboden.
In ieder geval kijk ik uit naar deel drie.

Meer recensies van ElsDeveuster