Het Hanenhuis

ElsDeveuster 02 april 2023
Ik las dit boek met het oog op het Passa Porta Literatuur Festival dat tweejaarlijks plaatsvindt in Brussel, 26 maart ging ik er naartoe. Dit jaar was het thema Refugé. Onder de vele internationale schrijvers uit alle uithoeken van de wereld afkomstig sprongen deze keer de Russische en Oekraïense schrijvers in aantal er boven uit.
Deze Victoria Belim werd samen met haar Oekraïense collega Oksana Zaboesjko geïnterviewd. Victoria Belim schrijft in Rode sirenes over haar familiegeschiedenis. Ze werd in Oekraïne geboren, groeide op in de VS en woont nu in Brussel.
In 2014 keerde ze terug naar Oekraïne om de verdwijning van haar oudoom Nikodim te onderzoeken. Je krijgt een inkijk in de 20e eeuwse geschiedenis van Oekraïne met zijn rijke traditie van onder meer borduurkunst. Dit boek is een goede inleiding om de complexe relatie met het sovjetverleden te plaatsen en als achtergrond bij de huidige oorlog. Een mustread wanneer je interesse hebt voor Oekraïne.

Meer recensies van ElsDeveuster