De boektitel zegt niet waarover het gaat

ElsDeveuster 30 augustus 2023
Kassa 19 van Claire-Louise Bennett is een boek dat niet iedereen zal overtuigen van zijn kwaliteiten. Deze plotloze, soort van coming of age roman bevat verhalen in verhalen en vormt een soort van collage, een mozaïek.
De rode draad is Literatuur. In een ongewone, unieke en originele schrijfstijl geeft de auteur stem aan een anonieme vrouw wiens gedachtengang, hersenspinsels, herinneringen, verzinsels we kunnen volgen.
Er worden zeer veel boeken aangehaald. We volgen de evolutie van de zeer belezen Ik-figuur in haar eigen schrijverschap. De jonge vrouw zoekt haar weg in het leven al lezend en schrijvend. Literatuur als gids bij het leven. Om je bij het leven te brengen en er niet van weg te duwen.
Niet alle gedachtengangen zijn boeiend genoeg maar er zitten werkelijk een aantal pareltjes tussen.
De stijl is verassend creatief. Er wordt "vanalles" bij elkaar gelegd, in verschillende soorten taal, soms makkelijk en eenvoudig soms moeilijker en dichterlijk en dat allemaal om rond een zelfde thema te gaan, Literatuur.
Apart.

Meer recensies van ElsDeveuster