De mogelijke waarheid achter De Bende van Nijvel

ElsDeveuster 03 februari 2023
Ik heb een bijzondere interesse voor alles wat met De bende van Nijvel te maken heeft. Eind september 1985 overvielen ze het warenhuis in mijn toenmalige woonplaats, wij woonden relatief vlakbij. Twaalf jaar was ik toen en die aanslag heeft een zodanige indruk op mij nagelaten dat ik er alles wat erover verschijnt probeer te lezen. Het had evengoed ons gezin kunnen zijn dat die vrijdagavond boodschappen ging doen. De moeder van een schoolgenote was er kassière en werd genadeloos vermoord omdat ze haar kassa niet snel genoeg open kreeg. Dat kwam zo dichtbij mijn wereld dat het in mijn geheugen gegrift blijft.
Op VRT loopt momenteel de fictie-serie 1985. Die serie is gebaseerd op feiten die in dit boek worden aangehaald, nl dat "De zaak Francois" tot De Bende van Nijvel heeft geleid. Journaliste Hilde Geens probeert alles uit te leggen, als lezer kan je wel een conclusie trekken. Alleen het Belgische gerecht krijgt deze zaak niet opgelost bij gebrek aan harde bewijzen en de omerta die nog steeds heerst bij al wie ooit bij De Rijkswacht van kortbij of veraf betrokken was. Zelfs familieleden van reeds overleden rijkswachters durven hun mond niet open te doen. Ik blijf hopen dat er ooit gerechtigheid komt.
Dit boek is een aanrader voor al wie net als ik interesse heeft om achter de waarheid te komen rond De Bende van Nijvel.

Meer recensies van ElsDeveuster