Meer dan een biografie

EMBV 16 december 2023
Napoleon staat momenteel volop in de belangstelling, de boeken zijn bijna niet aan te slepen. Ik heb er ook zo een boek uitgepikt. Het betreft het boek ” De man met de witte tulband”. Het gaat in het boek voornamelijk over een bediende van Napoleon: Roestam de Mammeluk. En zoals de naam al doet vermoeden kwam deze persoon uit het Oosten.

Historicus / auteur Jos Gabriëls deed onderzoek naar deze Oosterse bediende van Napoleon, met het resultaat een boeiende biografie. Roestam over wie dit boek dus gaat heeft zijn eigen verhaal nagelaten en vormde het hoofdbasis van het onderzoek van hem.

In het boek wandelen we o.a. door het leven van Roestam, te beginnen bij zijn jeugd en zijn omzwervingen als slaaf. Het grootste gedeelte bestaat uit zijn indiensttreding bij Napoleon in 1799 aan het einde van diens campagne in Egypte tot de dood van Roestam en alles wat er tussen zit.

Over deze periode lezen we voornamelijk over het wel en wee aan het hof van Napoleon. Daarbij moet je denken aan de rol en functie van Roestam. Dit gedeelte is zeker interessant om te lezen, het geeft je als lezer namelijk een goed beeld over het functioneren van het hof van Napoleon en bijzonderheden van Napoleon zelf.

Verder op in het boek lezen we o.a. over de vele afbeeldingen en portretten waar Roestam op staat afgebeeld. Het boek zelf is rijkelijk geïllustreerd. In woord en beeld krijgen we dus genoeg leerzame stof tot ons over het leven Roestam en zijn mede Mammelukken. Ik zeg mede Mammelukken omdat er in het boek ook ruimte is voor de andere Oosterse bedienden. Voor de echte liefhebbers van de kunst heeft de auteur op het einde van het boek een bijlage samengesteld met schilderijen waarop Roestam is afgebeeld. De andere bijlagen geven een mooi overzicht van Roestams plaats in de keizerlijke hofhouding en o.a. de residenties van Napoleon in de omgeving van Parijs.

Samengevat : Het boek is meer dan een biografie over Roestam, het geeft niet alleen een goed beeld Roestam, maar ook van Napoleon, zijn hof, de vele bedienden uit het Oosten, hun invloed etc. in Europa of beter gezegd de Franse samenleving. Leer Napoleon beter kennen via deze bediende Roestam!

Meer recensies van EMBV