Geslaagd debuut

EMBV 10 september 2020
De tussenzus is een aangrijpende roman over twee onthechte mensen die tot elkaar veroordeeld zijn, maar steeds verder van elkaar verwijderd raken. Vincent Kortmann weet in dit ontwapenende en geestige debuut een haarscherp beeld te schetsen van de moderne jongvolwassenheid in een uit elkaar gevallen gezin.

De tussenzus is de debuutroman van Vincent Kortmann. We kunnen meteen wel stellen een goed en geslaagd debuut. In het verhaal maken we kennis met Tommie, zoon van een politicus en een schrijfster. Tommie zijn moeder overlijdt echter al op jongen leeftijd en zijn vader is er meer niet dan wel. Tommie verlaat in zijn examenjaar de school en gaat als vrijwilliger aan de slag in de kringloop. Naast Tommie volgen we ook een beetje Cleo, dochter van de ex van Tommie’s vader. Uit praktische overwegingen woont Cleo bij Tommie en zijn vader, ondanks dat er geen bloedband is. Cleo is een vrijgevochten dame met zo haar eigen ideeën.

Het verhaal wordt verteld door Tommie. Het merendeel van het verhaal speelt zich af in het heden, maar zo nu en dan krijgen via de auteur ook beelden van verleden, over kleine Tommie en zijn moeder en daarna de Au-pairs. Zo begrijp je als lezer een beetje waarom Tommie is zoals hij is.

In het verhaal wordt Tommie benaderd door een oud lerares om zich bezig te gaan houden met het schooltoneel stuk. Een toneelstuk waarin hun zijn eigen verhaal in verwerkt. Cleo lijkt een totaal andere kant op te gaan. Het is een kwestie van tijd tot dat de bom barst. Je voelt als lezer dat die spanning goed opgebouwd wordt. Het blijft echter tot het einde onduidelijk bij wie het mis gaat.

De auteur heeft een heerlijke, vlotte schrijfstijl. Personages zijn ook goed uitgewerkt, met name Tommie. Het verhaal bevat humor, maar ook actuele thema’s zoals o.a. het eenzaam zijn. Een boek dat je als lezer zeker boeit omdat het zo uit het leven gegrepen is. Als lezer wil je eigenlijk nog wel meer lezen. Hoe gaat het verder met Tommie? Dat maakt toch wel nieuwsgierig naar meer van Vincent Kortmann.

Meer recensies van EMBV