Haatcampagne van een Journalist

EMBV 04 januari 2024
Het boek ” Eindstrijd ” van Omid Scobie is wereldwijd al veelvuldig in het nieuws geweest. Aangezien ik zelf altijd zeg dat ik een neutraal koninklijk boekenblog ben was het eigenlijk wel een verplichting dit boek ook te lezen…. Dat is dus gebeurt…

De reputatie van de journalist is bij de vele royaltywatchers zo ook bij mij wel bekend. Hij maakt zijn reputatie in dit boek helemaal waar…. Over iedereen vrijwel negatief behalve Harry en Meghan… Ja ik val maar meteen met de deur in huis. Omid Scobie schetst namelijk een nogal eenzijdig en bevooroordeeld beeld van de koninklijke familie, waarbij Harry en Meghan worden voorgesteld als slachtoffers van een meedogenloos instituut. De journalist weet nog wel de gebeurtenissen van Prins Andrew en het overlijden van Elizabeth II te benoemen, maar zelfs bij het schrijven daarvan vallen met regelmaat de namen Harry en Meghan en wat opvalt dat hij met regelmaat graag over zichzelf schrijft, over zijn aanwezigheid her en der bij koninklijke events.

De journalist maakt veelal gebruik van anonieme bronnen, wat maakt dat deze verhalen niet te verifiëren zijn. Kritiek mag enkele op Koning Charles, Koningin Camilla, de prins en prinses van Wales ( die hij steevast Kate blijft noemen, terwijl het Catherine is en altijd al geweest is, gewoon ergerlijk) etc. worden gegeven…Kritiek op de daden van Harry en Meghan bagatelliseert of wijst de journalist ronduit af. Hierdoor ontstaat een vertekend beeld van de koninklijke familie en hun relatie met Harry en Meghan.

Harry en Meghan moeten niks van de pers weten, waarom duiken ze dan altijd weer via journalisten die denken een boek te kunnen schrijven op in de media? Ze haten zelfs de media en toch lijken Harry en Omid Scobie het beeld via de media te schetsen dat elk lid van de familie met elk negatief punt over een ander lid uit de school klapt door het te lekken naar de media.

Samengevat : Het boek ” Eindstrijd ” is teleurstellend vanwege het hoge haat gehalte tegen de leden van het Britse Koningshuis. Het was heel eenzijdig pro Meghan en Harry en anti-monarchie. In plaats van begrip en verzoening te bevorderen, dient het boek alleen maar om de kloof tussen Harry en Meghan en de rest van de koninklijke familie te verdiepen. Je voelt aan de manier van schrijven gewoon de negativiteit. Het valt tevens op dat de journalist er op hamert dat alleen hij de enige goede en eerlijke royaltyjournalist is. Hij zegt een expert te zijn op het gebied van de Britse koninklijke familie, maar hij kan zich er niet druk om maken dat basisinformatie correct is of incorrect is, dus het is moeilijk om alles wat hij zegt serieus te nemen. Ik denk dat samen met mij de echte royaltywatchers dit wel zullen herkenen.

Ik heb door de jaren heen veel boeken gelezen die over de Royals zijn geschreven maar dit boek mag je zeker benoemen als ” erg”. Ik ben er met een open geest ingegaan, maar het is gewoon zo erg en je krijgt echt het gevoel dat Harry en Meghan hier toch echt wel een hand in hebben gehad bij het schrijven van dit boek. Het is jammer dat ik niet meer positief kan zijn over het boek, zeker voor de uitgeverij die er veel tijd, energie etc. in hebben gestopt.

Meer recensies van EMBV