God save the Queen

EMBV 11 oktober 2020
Het verhaal van Sally Bedell Smith is goed geschreven, een zeer interessante en gedetailleerde verslag van het leven van koningin Elizabeth II. Bepaalde delen waren fascinerend, andere delen waren saai (de ene premier na de andere), ik heb genoeg gelezen over de koninklijke familie om te twijfelen over hoeveel hiervan waar is. Ook de handel en wandel van prins Phillip zijn ook goed gedocumenteerd.

Een aspect van het boek waar ik vooral van hield, was het geschiedenisoverzicht. Beginnend met de onverwachte kroning van koning George VI in 1937, doorlopend tot het huwelijk van William & Catherine in 2011 en alles wat daar tussenin is gebeurd. Het boek verteld het verhaal van hoe de koningin en haar familie werden beïnvloed, hoe ze reageerde, hoe ze het denken en de beslissingen van andere wereldleiders beïnvloedde.

Er is ook aandacht voor haar persoonlijke leven: haar relaties met haar ouders, haar zus, haar man en kinderen en vrienden. En het is niet allemaal plicht en formaliteit; er zijn veel grappige momenten die het gevoel voor humor van de koningin laten zien en komische verlichting bieden te midden van verhalen over oorlog, terroristische aanslagen en familiecrises.

Een erg leuke toevoeging aan het boek zijn de foto’s. We zien haar als jonge vrouw in 1945 een band verwisselen, in 1953 tot koningin worden gekroond, in 1957 een onaangekondigd bezoek brengen aan een Amerikaanse supermarkt, in 1961 met president en mevrouw Kennedy , in 1972 op de dansvloer lachend met haar familie. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik werd er weer aan herinnerd hoe mooi ze was in haar jongere jaren en wat een prachtig stel zij en prins Philip waren en nog steeds zijn.
Als een koningshuis liefhebber was ik zeer verheugd dat er een nieuw boek over Koningin Elizabeth II uit was. Toch een beetje te vroeg gejuicht. Het boek van Sally Bedell Smith dateert van 2012 en stond als origineel al in mijn koningshuisboeken verzameling. Het boek was uitgebracht rond het zestig jaar regeringsjubileum van The Queen. Jammer dat acht jaar later de Nederlandse versie uitkomt. Ook al is het boek aangevuld over de periode van 2012 tot 2020 door een Nederlandse Royaltykenner, samengepropt in negen pagina’s.

Samengevat : Dit is een prachtig geschreven boek. Als iemand besluit om slechts één boek over de koningin te lezen, is dit naar mijn mening dat boek. God save The Queen!

Meer recensies van EMBV