Geslaagd debuut

EMBV 29 juni 2020
Phineas feest is het debuut van Sophie Tak, en wat voor een debuut. Een boek dat zeer vermakelijk is voor de lezer. In het verhaal maken we kennis met de familie Ouwenaer. Een gezin dat door de jaren heen uit elkaar gevallen is. Vader Hilmar leeft een terug getrokken leven en lijkt een te zijn met de natuur. Dochter Adelein is wetenschapper en worstelt met haar eigen problemen. De andere dochter Lea is huisvrouw en moeder van een groot aantal kinderen. Wat ook niet allemaal loopt zo als het lopen moet.. Moeder Tanneke raakt in een depressie en zoekt het later in het alternatieve. Dan hebben we nog de zoon Johannes, het buitenbeentje van de familie die de nodige problemen veroorzaakt en op straat gezet wordt. Na een tig aantal jaren komt de familie weer bij elkaar op het kraamfeest van Phinea. Maar of dat nu zo een succes is? Wie het antwoordt wil weten zal toch echt het boek moeten lezen. Daar ga je echt geen spijt van krijgen.

Via de personages die per hoofdstuk in beeld komen, krijgen we een kijkje in hun leven van nu, maar blikken we ook terug op eerdere gebeurtenissen. Op deze manier krijgen we goed beeld over hoe en wat en komen de personages goed naar buiten. Ik vond vooral de personage van Johannes eruit springen. Ieder personages blijkt zo zijn eigen problemen en issues te hebben. Niks is hun wereldvreemd. Alle besproken thema’s zijn zeer actueel en zeer herkenbaar. Het kon zo maar je buren of zelfs je eigen familie zijn. Het is misschien wel even wennen dat in de hoofdstukken het nu en het verleden in elkaar overlopen.

De schrijfwijze was vlot en soms ook erg geestig ondanks de toch wel zorgelijke omstandigheden. Het gebeurt dan ook dat je als lezer regelmatig een lach niet kan onderdrukken. Maar dat niet alleen, soms ook wel een grimas van oei dat is wel heftig. Zaken waarbij je hart even ineen krimpt.

Het boek was een prettige kennismaking met Sophie Tak. Een debuut dat er mag zijn en gelezen mag worden. Het smaakt zeker naar meer.

Meer recensies van EMBV