De ogen van Roosje

27 februari 2017
Het verhaal speelt zich af in de eerste helft van de twintigste eeuw, tussen het begin en eind van het boek zit ongeveer vijftig jaar en gaat over twee zusjes. In 1903 wordt Jeanine (troetelnaam Nini) geboren en in 1905 Pauline (troetelnaam Pau’tje).

Roosje is de lievelingspop van Pauline, waar ze erg aan gehecht is. Ze speelt er dagelijks mee en verzint allerlei belevenissen.

Het taalgebruik in het boek is een beetje achterhaald en plechtig maar past prima bij de sfeer van die eeuw. Er komen regelmatig citaten in het Frans en Duits voor die niet zijn vertaald.

Af en toe wordt er ook verwezen naar andere teksten en boeken van een auteur die men in die tijd las.

Het verhaal speelt zich af in Nederland, de plaatsen die genoemd worden zijn: Rodenbeek waar de twee zusjes opgroeien, Walburg waar Pauline een cursus tot onderwijzeres volgt en daarna in Gravelo wordt benoemd en Reemskate waar ze later gaat wonen.

Met géén mogelijkheid kon ik deze plaatsen op de kaart van Nederland vinden.

Dit boek is een literair juweeltje en ik ben blij dat het bij toeval op mijn plank kwam. Het verbaast mij niet dat het zo'n tien jaar geleden nog op de leeslijst stond van het VWO.

Ik geef het vijf sterren.

Meer recensies van