Verrassend, magisch, schitterend

Erika 14 september 2020
Een onvergetelijke historische roman die zich afspeelt in het Engeland van voor de industriële revolutie, met een bijna vergeten ambacht in de hoofdrol: het met de hand boekbinden. Dat alleen al spreekt mij erg aan. Voeg daaraan toen de prachtige diepblauwe omslag met goudkleurige symbolen en ik was gelijk overstag. Ik kocht het boek.

Boerenzoon Emmett Farmer gaat in de leer bij een bejaarde boekbindster. Zij vertelt hem dat een echte boekbinder in staat is om herinneringen van mensen te wissen en in een boek vast te leggen. Wat hij niet weet, is welke voorgeschiedenis de directe aanleiding is geweest voor zijn ouders om hem tot dit beroep te dwingen.
Boeken worden in de samenleving als verwerpelijk beschouwd, omdat ze privé-zaken van mensen bevatten, herinneringen die ze hebben laten inbinden om ze te vergeten. Maar er verschijnen ook vervalsingen op de markt, die als nog erger gezien worden, omdat ze verkocht worden voor geld: de zogenoemde ‘novels’, romans.

De boekbinder bestaat uit drie delen. Het opent met het verhaal vanuit Emmet zelf, in de ik-vorm, vanaf moment dat hij tegen wil en dank bij de boekbindster belandt. Hij is erg onzeker, maar het gevoel van lotsbestemming dat hij heeft zodra hij de werkplaats instapt kan hij ook niet verklaren. Tot hij een verbijsterende ontdekking doet. Er is een boek met zijn eigen naam erop. Dat kan alleen maar betekenen dat hijzelf ook ‘ingebonden’ is geweest.

Het tweede deel beslaat de inhoud van het boek met Emmets eigen gewiste herinnering. Op het punt dat Emmett weer terug is in het heden, begint deel drie, verteld door Lucian Darnay, die het gevolg aanschouwt van de vernietiging van Emmets boek. Heel fijnzinnig beschrijft Collins wat er tussen de twee jongens gebeurt, en wat ze niet meer van elkaar weten. Lucian wordt heen en weer geslingerd tussen onverklaarbare tegenstrijdigheden.

‘Een fractie van een seconde danst er kleur aan de rand van mijn blikveld, een gevoel van licht en ruimte alsof iemand het deksel van een doos heeft opgetild.’
Dit boek verloopt heel anders dan je wellicht denkt als je het openslaat, het heeft ook heel verrassende extra thematiek dat het veel diepte geeft en mondt uit in een zinderende climax.

Wat een heerlijk origineel verhaal. Het doet aan als een sprookje, en bevat magie, mysterie en een vleug historie, samengevoegd in een prachtige, beeldende schrijfstijl.

Meer recensies van Erika